مرحله‌ی دوم المپیاد نجوم و اخترفیزیک سال ۱۳۹۴ با ۱۱ سوال تشریحی در اردیبهشت ماه برگزار شد. مرحله دوم المپیاد نجوم 1394مهم‌ترین نکاتی که در خصوص آزمون مرحله دوم یازدهمین المپیاد نجوم و اخترفیزیک به چشم می‌خورد، در ابتدا سطح آزمون و سپس توزیع مباحث است.
سطح آزمون امسال نسبت به سال‌های گذشته کمی پایین‌تر بود به طوری‌که در سخت‌گیرانه‌ترین حالت می‌توان گفت که حداقل ۵ سوال از مجموع ۱۱ سوال، کاملا در سطح مرحله اول بودند و چه بسا برخی از سوالات مرحله اول امسال و سال گذشته، به مراتب از ۵ سوال اول مرحله دوم امسال سخت‌تر طرح شده بودند! حتی سوالاتِ در حد مرحله دوم نیز، عموما ساده و یا متوسط بودند و می‌توان گفت امسال هیچ سوال سختی در آزمون وجود نداشت که این امر باعث می شود کف نمره قبولی مرحله دوم امسال نسبت به سال‌های قبل بالاتر باشد و تمایز به دانش آموزان قوی و ضعیف‌تر کمی سخت‌تر شود.
تحلیل سوالات آزمون و پیش‌بینی کف قبولی را در ادامه‌ی مطلب مشاهده نمایید.

جدول توزیع سوالات در مرحله‌ی دوم المپیاد نجوم و اخترفیزیک سال ۱۳۹۴

 

سوال

موضوع

سطح

نمره

۱

فیزیک مکانیک

مرحله اول

ساده

۲۵

۲

اخترفیزیک

مرحله اول

۳۰

۳

نجوم کروی

مرحله اول

متوسط

۳۰

۴

اخترفیزیک

مرحله اول

۳۵

۵

اخترفیزیک

مرحله اول

متوسط رو به سخت

۴۰

۶

ابزارشناسی (CCD)

مرحله دوم

متوسط

۴۰

۷

مکانیک سماوی

مرحله دوم

ساده

۴۵

۸

دینامیک کهکشانی

مرحله دوم

ساده

۴۵

۹

دینامیک کهکشانی

مرحله دوم

متوسط

۴۵

۱۰

نجوم کروی

مرحله دوم

ساده رو به متوسط

۶۰

۱۱

اخترفیزیک

مرحله دوم

متوسط

۵۵

نمره کل

۴۵۰

 

همانطور که در جدول بالا مشخص است، امسال به دلیل افزایش تعداد سوالات، شاهد توزیع معقول و مناسب مباحث بودیم. تعداد سوالات مبحث کروی و اخترفیزیک معقول و طراحی سوال از CCDها، بسیار نیکو و جالب بود. شاید بزرگت‌رین ضعف این آزمون را بتوان عدم اختصاص حتی یک سوال به مبحث کیهان شناسی دانست که بسیاری از دانش آموزان قوی و مدارس فعال در زمینه ی المپیاد نجوم را غافلگیر کرد (که احتمالا دلیل این موضوع، همچون آزمون های رصدی دوره تابستانه، به سیاست باشگاه در سه سال اخیر نسبت به لحاظ کردن شرایط خاص دانش آموزان شهرستانی باز می‌گردد). در مجموع وزن هر مبحث را در این آزمون اینگونه می‌توان نتیجه‌گیری نمود:

.:. بیشتر بخوان .:.
همایش کوله‌بار المپیاد 1402 را می‌بندیم

مبحث

درصد

نجوم کروی

۲۰ %

فیزیک-مکانیک

۱۶ %

اخترفیزیک

۳۶ %

دینامیک کهشکانی

۲۰ %

ابزارشناسی

۸ %

مجموع

۱۰۰ %

 

 

شخصا و با توجه به تجربه‌ی چندین ساله در المپیاد نجوم، نمره‌ی کف برای قبولی در مرحله دوم امسال را ۱۸۰ تا ۲۰۰ امتیاز از مجموع ۴۵۰ امتیاز پیش بینی می‌کنم. یعنی حدود ۴۰% . بدیهی است تا زمان اعلام نتایج باید منتظر ماند و با بررسی نمرات ۴۰ نفر برگزیده، کف قبولی را محاسبه کرد.

«کسی که چیزی نمی‌داند به حقیقت نزدیک‌تر است از کسی که ذهن او پر از خطاها و اشتباهات است»
مثبت اندیش و امیدوار باشید
احسان مهرجو

 

 

hast دریافت دفترچه سوالات و پاسخ تشریحی مرحله دوم المپیاد نجوم و اخترفیزیک سال ۱۳۹۴

 

 

 

 

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.