در یک جمله می‌توان گفت مرحله‌ی اول المپیاد زیست‌شناسی امسال با توجه به درجه‌ی سختی عمومی سؤالات، آزمون نسبتاً مشکلی بود.مرحله اول المپیاد زیست 1393 به‌علاوه حل سؤالات این دوره ریزبینی و دقت مضاعف داوطلبین را می‌طلبید. علاوه بر این‌ها بر این با بررسی اولیه‌ی آزمون به سؤالاتی برمی‌خوریم که ازنظر منطقی و یا نگارشی مشکلاتی داشتند، نظیر سؤال ۵، ۲۳ و ۲۶ دفترچه شماره ۱ که البته با کمی دقت بیشتر حل‌شدنی بودند و اشکالات نگارشی مانعی بزرگ برای حل آن‌ها نبود. این آزمون همچون سال گذشته از تنوع مطلوبی برخوردار بود به‌طوری‌که با درجه سختی متفاوتی تقریباً از تمام مباحث، سؤال به چشم می‌خورد. بنابراین امیدواریم پراکندگی خوبی از نمرات را در میان دانش‌آموزان شاهد باشیم.

 نکته دیگری که این آزمون را نسبت به روند کلی المپیاد زیست‌شناسی متفاوت می‌کند، خالی بودن جای سؤالات محاسباتی کوتاه پاسخ است که مثل دوره‌ی پانزدهم غیبت آن‌ها را شاهد بودیم.

بقیه در ادامه‌ی مطلب …

 

جدول توزیع سوالات مرحله اول المپیاد زیست شناسی سال ۱۳۹۳

موضوع تعداد سؤالات درصد از کل سؤالات
بیوشیمی ۶ ۱۵
سلولی و مولکولی ۷ ۱۷.۵
گیاه‌شناسی ۷ ۱۷.۵
رفتارشناسی ۱ ۲.۵
ژنتیک ۴ ۱۰
فیزیولوژی ۱۱ ۲۷.۵
اکولوژی ۲ ۵
تکامل و جانورشناسی ۲ ۵

 

با توجه به نتایج رسیده و بررسی وضعیت کلی دانش‌پژوهان، به نظر می‌رسد کف قبولی المپیاد زیست سال ۱۳۹۳ حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد باشد. بنابراین دانش‌آموزانی که این نمره یا بالاتر را کسب کرده‌اند خود را برای مرحله‌ی دوم المپیاد آماده کنند.

محسن گلکار پروین

 

.:. بیشتر بخوان .:.
مقایسه‌ی استانها در المپیاد ادبی 1402

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.