مرحله‌ی اول بیست و نهمین المپیاد شیمی در صبح روز چهارشنبه سوم بهمن ۱۳۹۷ برگزار شد. رقابتی در سراسر ایران که در سال جاری با ۶۳۸۸ طرفدار دختر و ۸۰۳۰ طرفدار از میان پسران پسر، دومین جامعه‌ی مخاطبان را در میان المپیادهای علمی و ادبی پس از رشته‌ی زیست‌شناسی به خود اختصاص داده است. در این دوره شرکت‌کنندگان باید به ۴۰ پرسش چهارگزینه‌ای در زمان ۱۰۰ دقیقه پاسخ می‌دادند.

پراکندگی موضوعی سؤالات در المپیاد شیمی سال ۱۳۹۷ را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:

 

پراکندگی سوالات المپیاد شیمی سال 1397

 

از نکات مثبت آزمون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بیشتر سؤالات از سرفصل‌های اعلام شده طرح شده بودند.

– با دانش دبیرستانی و در زمان مشخص شده، می‌شد به اغلب سؤالات پاسخ داد.

– نثر روان و سؤالات بدون حاشیه به نسبت چند سال گذشته بهتر شده بود و کژتابی در این آزمون به حداقل رسیده بود.

اما سؤالات المپیاد شیمی دوره‌ی ۲۹ دارای نکات ضعفی هم هست:

– سطح برخی از سؤالات به نسبت المپیاد در چند سال گذشته بسیار ساده‌تر شده بود، سؤالات ۱، ۳ و ۱۳ کد یک از این دست هستند.

– با اینکه منبع آزمون فقط کتاب‌های درسی اعلام شده بود، اما بعضی سؤالات مانند ۳۰ "فقط" با دانش دبیرستانی حل نمی‌شدند، بهتر است در هنگام اعلام منابع، بازه‌ای از مطالب برای سؤالات دشوارتر گذاشته شود.

– پراکندگی تعداد سؤالات در موضوعات مختلف با حجم آن سرفصل در کتاب‌های دبیرستانی همخوانی نداشت. مثلاً ساختار اتم و خواص تناوبی با ۹ سؤال و مباحث سینتیک و تعادل، هر کدام با یک سؤال با حجم مطالب درسی همخوان نیستند.

.:. بیشتر بخوان .:.
وبینار آمادگی مرحله اول المپیاد آیریسک دی 1402

با توجه به موارد بالا و نکاتی که باید از نمره‌ی کف قبولی [+] بدانید، می‌توان گفت که کف قبولی آزمون امسال کمی بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود، پس اگر درصدی بالاتر از ۴۵ دارید، برای مرحله‌ی دوم آماده شوید [+] اما امکان دارد کف قبولی به بالاتر از ۵۰ و تا حدود ۵۵ درصد هم برسد. برای همه‌ی شما که در این رقابت تلاش کردید، جدا از اینکه چه نتیجه‌ای به دست می‌آورید موفقیت‌های بزرگی دیده می‌شود؛ شاد و سلامت باشید.

مرتضی خلینا

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.