آزمون مرحله اول المپیاد نجوم در سال ۹۳، مشابه آزمون‌های دو سال گذشته برگزار شد. مرحله اول المپیاد نجوم 1393ظاهری آکادمیک و در نگاه اول سخت و ترسناک، اما باطنی معقول و متعارف، همچون همین دوسالی که گذشت.
از نکات خوب آزمون نجوم در دو سال گذشته می‌توان به مفهومی‌تر شدن سوالات، سوق دادن دانش‌آموزان به سمت مطالبی جدیدتر و غیرتکراری و نیز لزوم آشنایی بیشتر با نمودار و نقشه‌خوانی اشاره کرد. ضمنا از علاقه‌ی روزافزون کمیته‌ی نجوم به مبحث اخترفیزیک و مقوله‌ی CCDها هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
با این همه و در کمال تعجب، در آزمون امسال شاهد حذف مبحث نجوم رصدی و اطلاعات نجوم عمومی (به معنای واقعی نجومی) بودیم که در نوع خود و در جهان منحصفر بفرد است. جالب این‌که همین کمیته در دوره‌های تابستانه‌ی باشگاه دانش‌پژوهان جوان، اهمیت بسیار زیادی به آزمون رصد می‌دهد و نمره‌ی رصد تاثیر بسیار زیادی در رنگ مدال دانش‌آموزان دارد.

پی نوشت: کلید ارایه شده، در تاریخ ۴ اسفند براساس نظر کمیته‌ی علمی باشگاه تصحیح شد و یک سوال حذف گردید.

بقیه در ادامه‌ی مطلب …

همچنین از نکات دیگر آزمون امسال می‌توان به افزایش تعداد سوالات فیزیکی (ولو با چهره‌ای نجومی) اشاره کرد. ضمنا به نظر اینجانب، سوال ۲۲ دارای اشکال منطقی (و نه فنی) است. سوال خروج از مرکز سیاره‌ی زمین را خواسته است، و می‌دانیم که خروج از مرکز مدار زمین ۰.۰۱۷ است و این عدد در گزینه‌ها موجود است که اگر دانش‌آموزی اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد طبیعی است که فورا این گزینه را انتخاب می‌کند در حالی‌که اگر از اطلاعات داده شده در مساله استفاده کنیم به عدد ۰.۰۳ می‌رسیم! این عدد اگرچه پاسخ صحیحی است اما با واقعیت هم‌خوانی ندارد. بهتر بود واژه‌ی «زمین» از صورت سوال حذف می‌شد و به سیاره‌ای دلخواه با نیم‌قطر مداری مشخص اشاره می‌کرد.
سول ۲۶ هم دارای دو گزینه‌ی ۱ هست و این می‌تواند دانش‌آموزان را با مشکل مواجه کند.

.:. بیشتر بخوان .:.
کتاب المپیادهای شیمی کمبریج انتشارات گچ

 

جدول توزیع سوالات مرحله‌ی اول المپیاد نجوم و اخترفیزیک سال ۱۳۹۳

 

موضوع تعداد سوالات درصد از کل سوالات
نجوم کروی ۲ ۵.۷
اخترفیزیک و کیهان‌شناسی ۱۵ ۴۲.۹
مکانیک ۶ ۱۷.۱
ابزارشناسی ۵ ۱۴.۳
تخمین، نقشه‌خوانی، اطلاعات عمومی و فیزیک ۷ ۲۰

 

در پایان، درجه‌­ی سختی این آزمون را ۴ از ۵ ارزیابی می­‌کنم و کف قبولی امسالدر حدود ۴ سوال صحیح (با احتساب نمره‌ی منفی) پیش­‌بینی می­‌شود.

دانلود کلید مرحله‌ی اول المپیاد نجوم سال ۱۳۹۳

احسان مهرجو

 

 

 

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.