آزمون مرحله اول المپیاد زیست‌شناسی سال ۱۳۹۶ با حدود ۲۵۰۰۰ شرکت کننده در قالب ۳۸ سوال و ۱۸۰ دقیقه زمان پاسخگویی در روز پنجشنبه ۵ بهمن برگزار شدو این آزمون هم جذابیت های خاص خودش را داشت، در ابتدا ترکیب سوالات امسال را در جدول زیر مشاهده کنید:

موضوع تعداد سوال درصد از کل
گیاه‌شناسی ۸ ۲۱
جانورشناسی ۲ ۵.۳
فیزیولوژی انسانی و جانوری ۹ ۲۳.۷
رفتارشناسی ۳ ۷.۹
اکولوژی ۲ ۵.۳
سلولی‌مولکولی ۴ ۱۰.۶
ژنتیک کلاسیک ۶ ۱۵.۸
تکامل ۴ ۱۰.۶
مجموع ۳۸ ۱۰۰

 نسبت به دوره های اخیر که اکثر سوالات مرحله اول را مطالب حفظی تشکیل می‌داد، امسال سوالات استدلالی و ریاضیاتی سهم بیشتری را به خود اختصاص دادند، البته این اولین باری نیست که سبک مرحله اول تغییر می‌کند بلکه کمتیه المپیاد زیست شناسی برای غیر­قابل پیشبینی بودن سوالات چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم هر از چند گاهی سبک سوالات و نسبت آنها را تغییر می­‌دهند.

در امتحان امسال شاهد افزایش تعداد سوالات مبحث گیاه شناسی، ژنتیک و فیزیولوژی جانوری نسبت به سهم متداول آن‌ها در سال‌های گذشته بودیم که باعث کاهش سهم سوالات در مباحثی مانند بیوشیمی، سلولی مولکولی و اکولوژی و رفتارشناسی شد. به صورت کلی می‌توان گفت که امسال هم با تسلط نسبی به مطالب کتاب‌های درسی و زیست شناسی عمومی کمپبل بسیاری از سوالات قابل پاسخگویی بودند و زمینه قبولی در این مرحله فراهم می‌شود.همچنین بعضی از سوالات مشابه سوالات سال‌های اخیر مرحله اول المپیاد زیست شناسی بودند. تغییرات سبک سوالات امسال، از نظر برخی سوالات را سخت تر و از نظر برخی سوالات را آسان تر کرده بود ولی سبک سوالات به هدف اصلی المپیاد چه کشوری و چه جهانی که سنجش استعداد دانش­‌آموزان در تحلیل اطلاعات و نه صرفا آوردن دانسته ها و حفظیات روی برگه است نزدیک‌تر شده بود.

.:. بیشتر بخوان .:.
شبیه‌ساز مرحله دو المپیاد زیست‌ فروردین 1403

خیلی‌ها در مورد تغییرات کف امسال حرف می‌زنند، ولی با توجه به تجربه و تاریخچه المپیاد میتوان گفت که این "کف" به هیچ عنوان قابل پیشبینی نیست و سکوت در مورد آن پسندیده تر است. به کسانی که المپیاد دغدغه فکریشان است پیشنهاد می‌کنم تا اعلام نتایج مرحله اول مطالعه در مورد المپیاد را با قدرت ادامه دهند و منابع درست را مطالعه کنند و از آن مهم تر درست مطالعه کنند.

 

رضا کیانی‌پور


 

پی‌نوشت: برای آشنایی با کف قبولی المپیادهای علمی [اینجا] و [اینجا] را مشاهده کنید.

 

 

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.