سی و یکمین امتحان مرحله اول المپیاد فیزیک نیز به پایان رسید و این اولین امتحانی بود که در نظام جدید آموزشی برگزار میشد. تفاوت اصلی کتب دبیرستان دور دوم نظام جدید حذف مبحث نور هندسی و به طبع آن حذف از سوالات المپیاد است. ترکیب این امتحان به صورت ۲۷ سوال تستی ۴ گزینه ای و ۵ سوال کوتاه پاسخ بود که در سه ساعت و نیم باید پاسخ داده می‌شد. در سالهای قبل شاهد سوالات تستی ۵ و ۶ گزینه ای هم بوده ایم. امتیاز سوالات تستی درصورت صحیح بودن ۳+ و در صورت جواب غلط ۱-  و سوالات کوتاه پاسخ ۵+ و بدون نمره منفی است.

پراکندگی سوالات دوره ۳۱ ام المپیاد فیزیک به صورت زیر است:

مبحث

تعداد سوالات

درصد از کل سوالات

مکانیک و سینماتیک

۷

۲۱.۹

مغناطیس

۵

۱۵.۶

اتمی و جدید

۵

۱۵.۶

سیالات

۴

۱۲.۵

الکتریسیته ساکن

۳

۹.۴

الکتریسته جاری

۳

۹.۴

ترمودینامیک

۳

۹.۴

تخمین

۱

۳.۱

برآیند نیروها

۱

۳.۱

مجموع

۳۲

۱۰۰
 

نکته قابل توجه در سوالات این دوره افزایش درصد سوالات مغناطیس و فیزیک نوین است که دانش آموزان را ملزم میکند که متکی به سرفصل درس مدرسه نباشند و جلوتر درسها را مطالعه کنند. یکی دیگر از ویژگی های این دوره افزایش سوالات عددی و محاسبات عددی و کاهش سوالات پارامتری است، به گونه‌ای که تعداد سوالات عددی بیش از دو برابر پارامتری‌ها بود. این موضوع صرفا باعث سخت یا آسان شدن امتحان نمی‏‌شود و کسانی که محاسبات عددی سریع‌تر و دقیق‌تری انجام دهند را موفق‌تر می‏‌کند. دانش‏‌آموزانی که در این بخش ضعیف هستند تا زمان مرحله دوم این مشکل را با حل سوالات عددی زیاد رفع کنند و ماشین حساب را هم از زندگیشون حذف کنند 🙂

.:. بیشتر بخوان .:.
نتایج شبیه‌ساز المپیاد آیریسک آذر 1402

امتحان امسال نسبت به سال‌های قبل نسبتا آسان‌تر شده بود و این موضوع باعث می‏‌شود کف قبولی کمی بالاتر بیاید. اگر چه تشخیص دقیق نمره کف قبولی سخت و عملاً غیر ممکن است اما اگر تعداد قبولی‌های امسال با سال‌های گذشته برابر باشد می‏‌توان حدس زد که کف قبولی چیزی در حدود ۱۵ درصد باشد.

اگر مطمئن هستید که قبول می‏‌شوید از همین الان شروع کنید و روی مباحثی که بیشتر از آن‌ها سوال آمده است کار کنید. مطالعه‌ی مباحث مغناطیس و فیزیک پیش دانشگاهی و حل سوالات سال‌های قبل می‏‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین مبحث آزمایشگاه را بسیار جدی بگیرید و کتب آزمایشگاهتان را خوب مطالعه کنید. یادتان باشد فرصت عید را اصلاً از دست ندهید!

علیرضا نوروزشاد


پی‌نوشت: برای آشنایی با کف قبولی المپیادهای علمی [اینجا] و [اینجا] را مشاهده کنید.

 

 

 

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.