در شصت و سومین مجمع عمومی ملل متحد قطعنامه‌ای مبنی بر که طبق آن «سال ۲۰۱۱ با عنوان سال جهانی علم شیمی» تصویب شد. «یونسکو» و «اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی» در رأس امور و برنامه‌های این سال قرار گرفته ‌است.
آقای سید امیرحسین ناصری دانش آموز موفق ایرانی که توانست ضمن کسب مدال طلا در بین بیش از ۲۷۰ دانش آموز شرکت کننده از ۶۸ کشور جهان رتبه ۵ را از آن خود کند در مراسم آغازین سال شیمی در ژانویه ۲۰۱۱ در پاریس پایتخت فرانسه، به عنوان نماینده ایران شرکت خواهد کرد.

ادامه دارد…

اتیوپی، کشور ارائه‌دهنده پیش‌نویس قطعنامه فوق بوده و در آن درخواست کرده است در سال جهانی شیمی، از دستاوردهای شیمی و نقش مهم آن در بهبود وضع بشر تجلیل شود. این نامگذاری، توجه بیشتری را به دهه سازمان ملل با عنوان «دهه آموزش توسعه پایدار» (2014-2005) معطوف می‌کند. فعالیتهای ملی و بین‌المللی که طی سال ۲۰۱۱ انجام می‌شود بر اهمیت شیمی در حفظ و پایداری منابع طبیعی تأکید می‌کند. علم شیمی برای درک صحیح کیهان اساسی است. افزون بر آن، نقل و انتقالات و تغییرات مولکولی عامل اصلی تولید مواد غذایی، دارو، سوخت و فهرست بی‌شماری از تولیدات و تولید ثانوی می‌باشد. طی سال۲۰۱۱، جهان هنر و دانش شیمی و مساعدت بنیادین آن به دانش بشری، به حفظ محیط زیست و به توسعه اقتصادی را گرامی می‌دارد.

پروفسور جونگ‌  ‌لی جین، استاد و مدیر «اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی» (IUPAC) اعلام کرده است: «سال جهانی شیمی شکوفایی بیشتر علم شیمی را در سطح جهانی در پی دارد. علمی که زندگی و آینده ما بر آن استوارست. ما امیدواریم قدردانی و درک عمومی از شیمی گسترش یابد، علاقه عمومی به علوم بالاتر برود و شفقت نسبت به آینده خلاق شیمی فراگیر شود.»

مدیرکل (سابق) یونسکو، کوئیچیرو ماتسورا اعلام کرده است:«من از این فرصت بزرگداشت شیمی که یکی از دانش‌های پایه‌ای و اساسی است استقبال می‌کنم» وی اضافه نمود: «ارتقای آگاهی عمومی درباره شیمی بیش از پیش از نظر چالش‌های توسعه پایدار اهمیت یافته است» قطعاً شیمی در بسط منابع انرژی جایگزین و در تغذیه جمعیت رو به رشد جهان نقش اساسی دارد».

.:. بیشتر بخوان .:.
اعلام نتایج مرحله یک و زمان برگزاری مرحله دوم المپیاد

سال ۲۰۱۱ که مصادف با صدمین سال دریافت جایزه نوبل در شیمی توسط ماری اسکلودوسکا کوری است، فرصتی فراهم خواهد آورد تا از مساعدت زنان به علم شیمی قدردانی شود. این سال همچنین صدمین سالگرد تأسیس انجمن بین‌المللی محافل مربوط به شیمی (IACS) است که چند سال بعد به اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) تغییر ماهیت یافت. دو نهاد مذکور با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای موجود مبتنی بر روابط و همکاریهای بین شیمیدان‌ها تأسیس شد و از طریق بکاربردن ادبیات غیرمولکولی ادامه مسیر داد.

شورای اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی طرحی را در سال ۲۰۰۷ برای نامگذاری سال ۲۰۱۱ به عنوان سال جهانی شیمی تصویب کرد. کمتر از یکسال بعد، شورای اجرایی یونسکو در یک اقدام توصیه‌ای فراگیر، تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی اتیوپی را مطرح و موافقت خود را برای حمایت از تلاش‌هایی که منجر به اعلام رسمی مجمع عمومی سازمان ملل در این باره شد ابراز نمود و پس از آن سال ۲۰۱۱ به عنوان سال جهانی شیمی نامگذاری شد.

اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی در سال ۱۹۱۹ توسط شیمیدانان در بخش‌های دانشگاهی و در صنعت تأسیس گردید. اتحادیه فوق بیش از نود سال در امر گسترش ارتباطات بین‌المللی برای علوم شیمی و یکپارچه‌ساختن شیمی در بخش‌های دانشگاهی، صنعتی و عمومی و با هدف «شیمی به زبان یکسان»، عملکردی موفقیت‌آمیز داشته است. IUPAC به عنوان جایگاه تبیین فهرست واژگان علم شیمی و اصطلاحات خاص شیمی، شیوه‌های استاندارد اندازه‌گیری، اوزان اتمی و غیره در جهان شناخته شده است. اتحادیه مذکور در سالهای اخیر، در برگزاری طیف وسیعی از کنفرانس‌ها و طرح‌های تدوین شده در جهت ارتقا و جهت‌دهی پیشرفت‌های نوین شیمی و در مساعدت به زمینه‌های آموزش و درک عمومی از این علم پیشقدم بوده است.

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.