Scan10061کتاب استراتژی‌های حل مسئله که پیش از این توسط انتشارات باشگاه دانش‌پژوهان جوان به چاپ رسیده بود از این پس با انتقال مجوز چاپ و توزیع این کتاب به انتشارات دانش‌پژوهان جوان از طریق مراکز فروش و نمایندگی‌های توزیع این انتشارات در سراسر کشور قابل تهیه خواهد بود. این کتاب که همواره یکی از منابع مفید آموزش و حل مسئله‌ی المپیاد ریاضی و کامپیوتر در میان دانش‌پژوهان المپیادی بوده است، توسط یاسر احمدی فولادی و در سال ۱۳۸۹ به چاپ رسیده است. دانش‌آموزان علاقه‌مند برای تهیه‌ی این کتاب می‌توانند اینجا را کلیک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کتاب به ادامه‌ی مطلب بروید.

کتاب استراتژی‌های حل مساله یکی از معروف‌ترین منابع المپیادهای ریاضی و کامپیوتر است به‌طوری که حتی کمیته ملی المپیاد کامپیوتر این کتاب را به عنوان یکی از ۵ منبع المپیاد کامپیوتر معرفی کرده است. درحقیقت این کتاب به همراه کتاب الفبای المپیاد ریاضی برای یادگیری ترکیبیات کافی است. اگرچه این کتاب در مورد سایر مباحث ریاضی هم فصل‌هایی دارد. در ترجمه این کتاب سعی شده است از اشتباهاتی که در دیگر ترجمه موجود در بازار وجود دارد اجتناب شود. این کتاب به همراه مقدمه‌ای از دکتر یحیی تابش منتشر شده است که خواندن آن خالی از لطف نیست. نویسنده این کتاب آرتور انگل است و خودش در مقدمه می‌نویسد: «این کتاب نتیجه آموزش تیم المپیاد ریاضی آلمان در زمانی است که تنها یک وقت کوتاه ۱۴ روزه شامل ۶ آزمون نیم‌روزه داشتیم. این شرایط آموزش بسیار فشرده‌ای را بر ما تحمیل کرد. «ایده‌های بزرگ» اصول راهنمای ما بودند. تعداد فراوانی مساله انتخاب شدند تا این اصول را بیان کنند. نه تنها موضوع‌ها که ایده‌ها نیز شیوه‌های کارآیی برای طبقه‌بندی بودند. این کتاب شامل ۱۴ فصل به نام‌های زیر است:

.:. بیشتر بخوان .:.
نتایج مرحله اول المپیادهای علمی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲

فصل ۱: اصل ناوردایی

فصل ۲: اثبات‌های رنگی

فصل ۳: اصل فرین

فصل ۴: اصل جعبه

فصل ۵: ترکیبیات شمارشی

فصل ۶: نظریه اعداد

فصل ۷: نابرابری‌ها

فصل ۸: اصل استقرا

فصل ۹: دنباله‌ها

فصل ۱۰: چندجمله‌ای‌ها

فصل ۱۱: معادله‌های تابعی

فصل ۱۲: هندسه

فصل ۱۳: بازی‌ها

فصل ۱۴: استراتژی‌های بیشتر

 

این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است؟

۱. برای آموزش‌دهندگان و شرکت‌کنندگان مسابقات از هر نوع تا بالاترین سطح بین‌الملی مسابقات شامل المپیاد بین‌المللی و مسابقه پاتنم.

۲. برای آموزگار عادی دبیرستان که یک باشگاه ریاضیات را راهبری می‌کند، و به دنبال ایده‌ها و مساله‌هایی برای باشگاهش است. او در این کتاب مساله‌هایی را از هر سطح، از مساله‌های بسیار ساده تا دشوارترین مساله‌هایی که تاکنون در مسابقات مطرح شده‌اند، خواهد یافت.

۳. برای آموزگاران دبیرستان که می‌خواهند مساله هفته، مسابه ماه، و مساله تحقیقاتی سال را طرح کنند. این کار آن‌قدرها هم آسان نیست. بسیاری شکست می‌خورند؛ ولی، برخی ادامه می‌دهند، و پس از مدتی، موفق می‌شوند جو خلاقی را به همراه مباحثه‌های پیوسته درباره مسایل ریاضی به‌وجود آورند.

۴. برای آموزگار عادی دبیرستان که تنها به دنبال ایده‌هایی برای غنی‌سازی تدریس خود با برخی مساله‌های جالب و بدیع است.

۵. برای همه آنانی که به حل مسایل سخت و جالب علاقمندند.

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.