آزمون مرحله‌ی دوم المپیاد برای همه هیجان‌انگیز است، هم برای معلم‌ها و هم برای دانش‌آموزها. تحلیل مرحله دوم المپیاد ادبی 1394این وسط هیجان المپیاد ادبی از بقیه‌ی المپیادها بیشتر هم هست، چون هر سال منابعش تغییر می‌کنند و همه منتظرند ببینند که از منابعِ آن سال چه سوال‌هایی طرح می‌شود.
در سال‌های اخیر، دوره‌ی بیست‌وهشتم –یعنی امسال- نامعمول‌ترین منابع غیردرسی را داشته؛ منابعی که خیلی‌هایشان شرح درست‌وحسابی و بعضی‌هایشان حتی تصحیح درست‌وحسابی هم ندارند. علاوه بر این‌ها، تعداد بالای عناوین منابع غیردرسی (۱۲) وعده‌ی آزمونی با تنوع چشم‌گیر سوالات را می‌داد. طبیعی‌ست که در چنین شرایطی دانش‌آموزان قوی بیشتر زمان‌شان را به خواندن منابع غیردرسی اختصاص دهند، تا حدی که در روزهای نزدیک به آزمون کم‌وبیش کل منابع را حفظ شده باشند.
و اما خود آزمون: اولین واکنش اکثر دانش‌آموزان قوی بعد از جلسه این بود که سوال‌های غیردرسی بیش از حد ساده بوده‌اند. این نظر از سمت کسانی که منابع را خوب خوانده باشند دورازانتظار و نگران‌کننده نیست، چون اتفاقا برای چنین دانش‌آموزانی هیچ سوال دشواری وجود ندارد. اوضاع وقتی نگران‌کننده می‌شود که آزمون از دید کسانی هم که منابع را نخوانده باشند، آسان باشد؛ چون باعث می‌شود کسانی به دوره راه پیدا کنند که برای آن زحمتی نکشیده‌اند.
ادامه‌ی مطلب را دنبال کنید …

 

سوال این‌جاست که واقعا آزمون این‌قدر ساده بوده؟ به نظر نمی‌رسد. مشکل این آزمون بیشتر «یک‌دست نبودن» سوال‌هاست. بعضی از سوال‌ها بی‌نهایت دقیق و هوشمندانه طراحی شده‌اند و به شکل ناگهانی، سوال بعدی‌شان از فرط سادگی آدم را به اشتباه می‌اندازد. مجموعا انتظار همه این بود که از منابع غیردرسی اعلام‌شده، سوال‌های بهتر و دشوارتری طرح شود اما به نظر می‌رسد که تراکم سوال‌های دشوار این آِزمون در بخش درسی بیشتر بوده است.
در مورد نمره‌ی آخرین نفری که قبول می‌شود (یا همان کف قبولی) بین علما اختلاف نظر هست. ظاهرا پارسال این عدد حدود شصت درصد بوده (شاید یکی دو درصد هم بالاتر). این‌طور که به نظر می‌رسد، سطح دشواری سوالات امسال تفاوت چشم‌گیری با سال گذشته نداشته و بر این مبنا کف قبولی هم نباید مثلا ۲۰ درصد جابه‌جا شود. تخمین کف قبولی امسال کار ساده‌ای نیست اما کسانی که حدود ۷۰ درصد زده باشند می‌توانند خیلی به قبولی‌شان امیدوار باشند. البته این به این معنی نیست که درصدهای پایین‌تر دور قبولی‌شان را خط بکشند.

.:. بیشتر بخوان .:.
اردوی مرحله دو المپیاد ادبی 1403

امیرحسین هاشمی

 

hastدریافت دفترچه سوالات و پاسخ تشریحی مرحله دوم المپیاد ادبی سال ۱۳۹۴

 

 

 

 

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.