مرحله اول بیست و هشتممین المپیاد شیمی در روز چهارشنبه چهارم بهمن برگزار شد. در این آزمون ۴۰ سوال چهارگزینه‌ای از موضوعات شیمی عمومی مطرح شد که داوطلبان در ۱۰۰ دقیقه باید به آن‌ها پاسخ می‌دادند. ترکیب موضوعی سوالات این آزمون به صورت زیر است:

موضوع تعداد سوال درصد از کل
مقدمات شیمی و اطلاعات عمومی ۴ ۱۰
ساختار اتم و خواص تناوبی ۳ ۷.۵
پیوندهای یونی و کووالانسی ۳ ۷.۵
شیمی آلی ۶ ۱۵
استوکیومتری و محلول‌ها ۱۳ ۳۲.۵
ترمودینامیک ۲ ۵
سینتیک شیمیایی ۱ ۲.۵
تعادل شیمیایی ۶ ۱۵
اسیدها و بازها ۱ ۲.۵
الکتروشیمی ۱ ۲.۵
مجموع ۴۰ ۱۰۰

 

توجه به تمام موضوعات و طرح سوالات روان و بدون کج‌فهمی از نکات مثبت المپیاد شیمی امسال است بابت این موضوع به طراحان خسته نباشید و خداقوت عرض می‌کنم. همچنین کاهش درصد مطالب شیمی پیش دانشگاهی می‌تواند برای دانش‌آموزانی که این مطالب را مطالعه نکرده‌اند، نکته‌ی مثبتی باشد. اما همچنان ضعف در اطلاع‌رسانی منابع المپیادی و عدم تطابق آن‌ها با سوالات به چشم می‌خورد به طوری که اگر دانش‌آموزی بخواهد با اراده‌ی خودش و بدون اطلاعات اضافی و کلاس‌های متعدد و تجربه‌ی پیشینیان در المپیاد شرکت کند، با مشکلات فراوان علمی مواجه می‌شود. چه خوب است که با توجه به تعدد منابع خوب، کمیته‌های علمی در این زمینه فعال‌تر ظاهر شوند و خود محموعه‌ای مناسب را معرفی کنند. اینکه امسال هم فقط کتب درسی در منابع شیمی قرار گرفت و توضیحی در مورد سطح بالاتر سوالات نسبت به کتاب‌های درسی داده نشد (مثل تمام سال‌های گذشته) می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش استقبال دانش‌آموزان از المپیادهای علمی داشته باشد.

.:. بیشتر بخوان .:.
اردوی مرحله دو المپیاد شیمی 1403

در نگاه اول به کل سوالات، روند دشوار شدنی که در چند سال گذشته پیش گرفته شده بود، کاملاً فراموش می‌شود و می‌بینیم که سطح دشواری آزمون نسبت به دو سال گذشته پایین‌تر است. اما باید توجه داشت که امسال، اولین سالی است که شرکت‌کنندگانِ دوره‌ی جدید نظام آموزشی در المپیاد شیمی شرکت کرده‌اند و با توجه به کتاب‌های درسی، این آزمون برای عموم شرکت‌کنندگان دشوارتر از آزمون‌هایی است که دانش‌آموزانِ سال‌های قبل پشت سر گذاشتند.

همانطور که پیش‌تر و بارها اعلام کرده‌ام [اینجا] و [اینجا] نمی‌توان در مورد کف قبولی این آزمون نظری داد و حتی با توجه به تازگی جامعه‌ی دانش‌آموزی، نمی‌توان به دقت گفت که از سال‌های گذشته پایین‌تر یا بالاتر است. برای اینکه خودتان در مساله‌ی تخمین کف قبولی استاد شوید! حتما دو لینک ارایه شده در بالا را ببینید.

پیشنهاد می‌کنم دانش‌آموزانی که فکر می‌کنند از این آزمون سربلند بیرون می‌آیند، وقت را تلف نکنند و بعد از یکی دو روز استراحت، از همین شنبه (شنبه‌ی موعود) برای مرحله‌ی دوم آماده شوند.

 

پی‌نوشت (۶ بهمن ۱۳۹۶): جالب اینکه علاوه بر تعداد فراوانِ سوالاتی که مشابه آزمون‌های آیریسک در مرحله اول امسال دیده شد، سوال سخت مبحث استوکیومتری کاملاً مشابه سوال المپیاد آزمایشی دوم آیریسک بود، بابت این موضوع از گروه طراحی شیمی تشکر می‌کنم. متن‌های خوشحال و سپاسگزار دانش‌پژوهان که در چند روز گذشته رسید، انرژی ما را برای سال‌های آینده چند برابر خواهد کرد.

مثل همیشه موفق و پیروز باشید

مرتضی خلینا

 

 

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.