نسخه‌ی اولیه‌ی بخشنامه‌ی آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه‌های ششم و نهم اعلام شد. در این بخشنامه، تاریخ‌های آزمون ممکن است بر اثر همه‌گیری بیماری کرونا، جابه‌جا شوند. پس از مطالعه‌ی بخشنامه، شما را دعوت می‌کنیم جزییات طرح ویتامینه‌ [اینجا] را برای ورود به مدارس برتر (تیزهوشان، نمونه‌دولتی، انرژی اتمی، غیرانتفاعی و . . . ) در آزمون‌های پایه‌ی نهم به دهم مطالعه کنید.

زمان ثبت‌نام، توزیع کارت و برگزاری آزمون تیزهوشان

۱- دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون‌های ورودی، از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. مشخصات مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور، هنگام ثبت‌نام قابل مشاهده خواهد بود.

۲- ثبت‌نام داوطلبان آزمون ورودی پایه هفتم و آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم از روز چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ تا روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir انجام می‌شود. زمان ثبت‌نام به مدت ۱۵ روز تعیین شده و قابل تمدید نخواهد بود.

توجه ۱: تمامی فرآیند ثبت‌نام به صورت اینترنتی توسط داوطلبان انجام خواهد شد و مدارس محل تحصیل داوطلبان، ملزم به ارائه رمز همگام به دانش‌آموزان می‌باشند.

توجه ۲:دانش‌آموزان اتباع خارجی از کد اتباع استفاده نمایند.

۳- کارت ورود به جلسه (شامل: نام، نام‌خانوادگی و سایر مشخصات فردی، عکس داوطلب، مدارس استعدادهای درخشان انتخاب شده به ترتیب اولویت و نشانی دقیق حوزه)، پنج روز قبل از تاریخ برگزاری آزمون، از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

۴- آزمون ورودی پایه هفتم، رأس ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه مورخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم، رأس ساعت ۹ صبح روز جمعه مورخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. در صورت بروز مشکلات ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا این تاریخ به صلاحدید ستاد ملی مبارزه با کرونا قابل تغییر خواهد بود. لذا لازم است، داوطلبان به اطلاعیه‌های صادره از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در خصوص تاریخ دقیق برگزاری آزمون توجه نمایند.

مراحل ثبت‌نام داوطلبان در آزمون تیزهوشان

۱- تکمیل نمون‌برگ اینترنتی تقاضانامه ثبت‌نام: داوطلبان باید پس از ورود به سامانه ثبت‌نام، به نشانی azmoon.medu.ir نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت‌نام اقدام نمایند.

توجه ۱: لازم است دانش‌آموزان قبل از ورود به سامانه ثبت‌نام، رمز همگام خود را از مدرسه محل تحصیل دریافت و آن را تا زمان اعلام نتایج نزد خود نگهداری نمایند.

توجه ۲: داوطلبان در انتخاب اولویت‌های مورد نظر دقت کافی داشته باشند. بعد از تکمیل فرآیند ثبت‌نام امکان تغییر و جابجایی اولویت‌های انتخابی (و رشته تحصیلی در دوره دوم متوسطه) به هیچ وجه وجود ندارد.

۲- بارگذاری فایل عکس داوطلب: جهت ثبت‌نام، فایل عکس باید با ابعاد حداکثر ۳۰۰×200 یا ۴۰۰×300 پیکسل در قالب «jpg» با زمینه سفید، مربوط به سال جاری دانش‌آموز باشد. در صورت استفاده از تصاویر قدیمی یا تصویر فردی غیر از دانش‌آموز شرکت‌کننده، ضمن محرومیت داوطلب از شرکت در آزمون، ثبت‌نام وی بی‌اثر خواهد شد.

۳- مبلغ ثبت‌نام ۳۰۰۰۰ تومان (سیصد هزار ریال) می‌باشد که صرفاً از طریق درگاه اینترنتی سامانه ثبت‌نام دریافت خواهد شد. داوطلبان باید جهت پرداخت وجه ثبت‌نام، از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب استفاده نمایند.

توجه ۱: در صورت واریز وجه ثبت‌نام به صورت مستقیم، از طریق مراجعه به بانک و یا دستگاه‌های خودپرداز، ثبت‌نام انجام نمی‌شود و مبلغ واریزی نیز قابل استرداد نخواهد بود.

توجه ۲: مبلغ فوق ثابت بوده و به جز این مبلغ، دریافت هرگونه وجه تحت هر عنوان ممنوع است.

۴- دریافت شماره پیگیری: ضروریست داوطلبان پس از طی مراحل ثبت‌نام، شماره پیگیری را که به منزله ثبت‌نام قطعی است دریافت نموده و آن را جهت استفاده‌های بعدی نزد خود نگهداری کنند.

ضوابط و شرایط ثبت‌نام داوطلبان ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان

۱- داشتن تابعیت ایرانی:

۲- اشتغال به تحصیل در پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، کسب مقام «خیلی خوب» در تمامی دروس نوبت دوم پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ و کسب مقیاس «خیلی خوب» در تمامی دروس در نوبت اول پایه ششم در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ جهت ثبت‌نام آزمون ورودی پایه هفتم.

توجه ۱: «تربیت بدنی» و «شایستگی عمومی» جزء مواد درسی ملحوظ می‌شود.

توجه ۲: چنانچه داوطلبی در مجموع دو نوبت ارزشیابی مذکور، حداکثر د یک عنوان درسی، مقیاس «خوب» را کسب نموده باشد، ثبت‌نام وی بلامانع است.

۳- اشتغال به تحصیل در پایه نهم در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و داشتن حداقل معدل کل سالانه ۱۹ در پایه هشتم خرداد ماه سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ جهت ثبت‌نام آزمون ورودی پایه دهم.

۴- با عنایت به این‌که مراحل ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان کاملاً به صورت اینترنتی انجام می‌شود، مسئولیت احراز شرایط ثبت‌نام (بندهای ۲ و ۳ فوق) و صحت مندرجات در تقاضانامه ثبت‌نام تماماً برعهده داوطلب است و در صورت مغایرت، قبولی داوطلب لغو و از ثبت‌نام و ادامه تحصیل او در مدرسه استعدادهای درخشان جلوگیری به عمل می‌آید.

.:. بیشتر بخوان .:.
مقایسه‌ی استانها در المپیاد ادبی 1402

۵- دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان، می‌توانند بدون شرکت در آزمون، در پایه دهم این مدارس ثبت‌نام کرده و ادامه تحصیل دهند. لازم به ذکر است دانش‌آموزان پایه نهم سمپاد (از جمله آن گروه از دانش‌آموزان که در ارزشیابی نوبت دوم و یا شهریور ماه سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، شرایط ادامه تحصیل را احراز نمی‌کنند) امکان شرکت در آزمون را ندارند.

۶- شرایط و نحوه گذر دانش‌آموزان از پایه نهم تحصیلی مدارس استعدادهای درخشان به پایه دهم این مدارس هر ساله توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تعیین و ابلاغ می‌شود. قبولی در آزمون ورودی پایه هفتم، هیچ‌گونه حقی برای گذر بدون آزمون از دوره اول به دوم متوسطه ایجاد نخواهد کرد.

 محتوای آزمون ورودی پایه هفتم

سؤالات آزمون به شیوه چهارگزینه‌ای، به منظور سنجش «هوش»، «استعداد» و «خلاقیت» دانش‌آموزان توسط متخصصان و کارشناسان این حوزه طراحی می‌شود. در هر یک از سؤالات، فقط یکی از گزینه‌ها که در مقایسه با سایر گزینه‌ها انتخاب مناسب‌تری است، به عنوان پاسخ صحیح آن سؤال در نظر گرفته می‌شود.

توجه ۱: به ازای هر پاسخ صحیح، ۳ نمره مثبت و به ازای هر پاسخ غلط، ۱ نمره منفی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود. برای سؤالات بدون پاسخ، نمره‌ای منظور نخواهد شد.

توجه ۲: چنانچه داوطلب در سؤالی بیش از یک گزینه را علامت زده باشد، ۱ نمره منفی برای او منظور خواهد شد.

مواد امتحانی، تعداد و ضرایب سؤالات آزمون ورودی پایه دهم

۱- محتوای آزمون مشتمل بر دو دسته سؤالات «استعداد تحلیلی» و «استعداد تحصیلی» است. ۵۰ درصد امتیاز آزمون مربوط به سؤالات «استعداد تحلیلی» و ۵۰ درصد مربوط به سؤالات «استعداد تحصیلی» است. امتیاز آزمون، از طریق وزن‌دهی به نمره کل استعداد تحلیلی و تحصیلی به نسبت ۵۰  و ۵۰  محاسبه و به صورت یک عدد بین ۱۰۰ و ۳۳- بیان می‌شود.

۲- منابع تعداد و ضرایب سؤالات آزمون ورودی پایه دهم و مدت زمان پاسخگویی به آن‌ها، به شرح جداول زیر است:

پنجاه درصد سؤالات غیردرسی آزمون ورودی مدارس سمپاد

سؤالات استعداد تحلیلی

تعداد سؤال

مدت پاسخگویی

استعداد تحلیلی

۵۰

۵۰ دقیقه

 

پنجاه درصد سؤالات درسی آزمون ورودی مدارس سمپاد

سؤالات استعداد تحصیلی

تعداد سؤال

ضریب ریاضی فیزیک

ضریب علوم تجربی

ضریب ادبیات و علوم انسانی

ضریب سمپاد مهارتی

منابع طرح سؤال

مدت پاسخگویی

قرآن و معارف اسلامی (قرآن و پیام‌های آسمانی)

۱۰

۱

۱

۱

۱

سؤالات از محتوای تمامی کتاب‌های درسی پایه هشتم سال تحصیلی (۹۹-۱۳۹۸) و تمامی کتاب‌های درسی پایه نهم سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۳۹۹) طراحی خواهد شد.

۷۰ دقیقه

زبان و ادبیات فارسی

۱۰

۲

۲

۴

۲

مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا، اجتماعی)

۱۰

۱

۱

۱

۱

علوم تجربی

۱۰

۲

۴

۲

۳

ریاضیات

۱۰

۴

۲

۲

۳

جمع کل

۵۰

 

۳- سؤالات استعداد تحلیلی به شیوه چهارگزینه‌ای به منظور ارزیابی توانایی تحلیل، ریشه‌یابی، طبقه‌بندی، و سازمان‌دهی مطالب و مباحث گوناگون و سؤالات استعداد تحصیلی نیز به شیوه چهارگزینه‌ای در سطح محتوای کتاب‌های درسی، با تأکید بر سطوج بالای شناختی، تلفیق دانش، مفاهیم و مهارت‌های دو یا چند ماده درسی در برخی از سؤالات، طراحی می‌شود. در هر یک از سؤالات، فقط یکی از گزینه‌ها که در مقایسه با سایر گزینه‌ها انتخاب مناسب‌تری است، به عنوان پاسخ صحیح آن سؤال در نظر گرفته می‌شود.

۴- سؤالات درس «قرآن و معارف اسلامی» از محتوای مشترک داوطلبان شیعه و اهل تسنن طراحی می‌شود، اما داوطلبان اقلیت‌های دینی رسمی کشور (مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان)، به سؤالات مشترک اقلیت‌های دینی (بر اساس محتوای کتاب تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ویژه اقلیت‌های دینی با کد ۸۲۰ پایه هشتم چاپ سال ۱۳۹۸ و کد ۹۲۰ پایه نهم چاپ سال ۱۳۹۹) پاسخ خواهند داد.

۶- به ازای هر پاسخ صحیح، ۳ نمره مثبت و به ازای هر پاسخ غلط، ۱ نمره منفی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود. برای سؤالات بدون پاسخ، نمره‌ای منظور نخواهد شد.

توجه: چنانچه داوطلب در سؤالی بیش از یک گزینه را علامت زده باشد، ۱ نمره منفی برای او منظور خواهد شد.

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.