چرا امسال منابع غیردرسی مهم‌تر شده؟

چون از امسال منابع غیردرسی مرحلۀ اول، ۱۵ درصد نمرۀ مرحلۀ دوم را تشکیل می‌دهد.

جزوۀ منابع غیردرسی چیست؟

مجموعه‌ای از نکات و شرح منابع غیردرسی المپیاد ادبی توسط چند تن از استادان آماده شده است که دانش‌آموزان را برای شرکت در مرحلۀ اول المپیاد آماده می‌کند. این جزوه‌ها در حال حاضر بهترین راه پوشش‌دادن منابع هستند؛ چون هم تمام آنها بر اساس چاپ‌هایی که توسط کمیتۀ المپیاد ادبی معرفی شده‌اند، نوشته‌شده‌اند و هم در شرح آنها سبک سوالات المپیاد در نظر گرفته شده‌. بنابرین، ارزشمندترین منبع برای شرح و توضیح منابع غیر درسی امسال در حال حاضر همین جزوات هستند که شامل این موارد می‌شوند:

۱. شرح داستان یزدگرد از شاهنامۀ فردوسی بر اساس چاپ مسکو: شرح واژگان، کنایات، اصطلاحات و ابیات دشوار (بجز حدود ۲۰۰ بیت که در کلاس‌های جمع‌بندی خوانده خواهد شد)+برخی توضیحات تاریخی+نکاتی در خصوص وزن و قافیۀ متن. این جزوه علاوه بر آنکه به شرح‌های مختلف این متن توجه داشته، اشتباهات و لغزش‌های آنان را در خود راه نداده است. از سویی، تنها شرح داستان یزدگرد بر اساس چاپ مسکو است.

۲.مجلّد پنجم تاریخ بیهقی: اسامی افراد و معرفی آن‌ها+شرح دقیق اصطلاحات دیوانی. بدلیل اینکه شرح دکتر خطیب‌رهبر برای این متن وجود دارد، جزوه‌ای برای شرح نکات لغوی این متن تالیف نشده است؛ امّا آگاهی از افراد و هویّت دقیق آن‌ها شما را در درک دقیق داستان بسیار یاری می‌رساند. ضمناً توضیحات اصطلاحات دیوانی در این جزوه بیشتر از شرح دکتر خطیب‌رهبر آمده است و باعث دریافت مناسب‌تر از ساختار اداری عصر غزنوی می‌شود.

۳. غزلیات انوری: شرح واژگان، کنایات، اصطلاحات و ابیات دشوار+نکاتی در خصوص وزن و قافیۀ متن. این شرح بر اساس چاپ استاد مدرس‌رضوی نوشته شده است و تنها شرح کامل این بخش از اشعار انوری است. درواقع در هیچ کتابی شرح این بخش از غزلیات انوری به طور کامل نیامده است و بی‌شک دقیق‌ترین و معتبرترین راه حلّ گشودن گره‌های متن همین جزوه است.

۴.آخر شاهنامه: معرفی اخوان و ویژگیهای شعر او+شرح و تحلیل شعرهای «آخر شاهنامه». این جزوه هم شما را با فضای اشعار اخوان آشنا می‌سازد، هم مضامین رایج در شعر او را در خلال متن خواهید دانست. از سویی، اشارات و نکاتی که در دفتر شعر «آخر شاهنامه» وجود دارد، در این جزوه ذکر شده است.

حجم این جزوه‌ها بالغ بر ۸۰ صفحه است و تا حد بسیار خوبی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. البته گفتنی است با توجّه به آنکه هدف از نگارش جزوه، آمادگی برای کلاس بوده است، در چند جای محدود توضیحات تکمیلی‌ای به کلاس ارجاع داده شده‌اند و در جزوه توضیحی دربارۀ آن‌ها نیامده است.

.:. بیشتر بخوان .:.
اردوی مرحله دو المپیاد نجوم و اخترفیزیک 1403

نویسندگان این جزوات (فاطمه داوودی، مسعود راستی‌پور، میرسالار رضوی و علی شاپوران) با فضای المپیاد و سبک پرسش‌ها آشنایی خوبی دارند و این مساله به کیفیت جزوه‌ها افزوده است.  

چرا این جزوه آماده شده؟

در کلاس‌های جمع‌بندی فرصت نیست تا تمام زیروبم‌های منابع به طور کامل بررسی شود، این جزوه‌ها برای شرکت‌کنندگان در کلاس‌های آیریسک طراحی شده تا مانند سال‌های گذشته دروکنندۀ مدال‌های المپیادِ ادبی باشیم. طراحی کلی بر اساس پیش‌مطالعه و بحث در کلاس است تا بیشترین حجم مرور و خواندن را در کلاس داشته باشیم.

بچه‌هایی که نمی‌توانند این دوره را بیایند چه؟

بعضی از دانش‌آموزان نمی‌توانند در دورۀ جمع‌بندی مرحلۀ اول شرکت کنند. راه طولانی است، زمان کوتاه است، خانواده نمی‌توانند به تهران بیایند یا هزار و یک مشکل دیگر…

بنابراین تصمیم شد که:

  • هر کس نمی‌تواند در دوره جمع‌بندی مرحله اول شرکت کند، برای تهیۀ جزوۀ ادبی، مبلغِ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.
  • این هزینه پیش‌پرداخت دورۀ بزرگ نوروزی آیریسک است که از ۶ تا ۱۱ فروردین برای آمادگی مرحلۀ دوم برگزار می‌شود.
  • در صورتی که کسی جزوه را گرفت و مرحلۀ اول قبول نشد، ۲۰۰ هزار تومان از هزینۀ وی برگشت داده می‌شود.
  • در صورتی که مرحلۀ اول پذیرفته شدید، جزوه برای شما رایگان است و کل مبلغِ پرداخت شده از هزینۀ دورۀ عیدِ شما کسر می‌شود.

چطور تهیه کنید؟

تلفنی: از ساعت ۹ تا ۱۸ هر روز با شماره تلفن ۰۹۹۰۰۲۲۰۵۲۵ تماس بگیرید و فرم درخواست جزوه را تکمیل کنید تا مبلغِ ۳۰۰ هزار تومان را به شماره حسابِ اعلام شده واریز کنید تا جزوه با پست (شهرستان) و پیک (تهران) برای شما ارسال شود.

اینترنتی: به اینجا مراجعه کنید و پس از خرید، پرداخت را انجام دهید. پس از تماس با شما جزوه ارسال می‌شود.

پی‌نوشت: این جزوه‌ها با ده‌ها ساعت مطالعه و زحمتِ مدرسین المپیاد ادبی نوشته شده است. نه ایشان و نه مجموعۀ آیریسک هیچ کدام راضی به تکثیر آن‌ها نیستند. طبیعتا رعایت‌شدن حق نشر این جزوات، در ادامه‌دادن این فرآیند برای مرحلۀ دوم تأثیرگذار خواهد بود.

 

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.