IMG 7963%20size%202

دومین مدرسه‌یزمستانی نجوم به همت بخش خاورمیانه‌ای آیوتا در اصفهان برگزار شد. در بخش نخست این مدرسه‌ی زمستانی که با هدف آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با نجوم علم‌گرا برگزار شده بود، جناب آقای آتیلا پرو رییس بخش خاورمیانه‌ی آیوتا مخاطبان را با اساس پژوهش‌های رصدی در حوزه‌ی اختفاها آشنا کردند. در ادامه و روز دوم این مدرسه جناب آقای امیر حسن‌زاده سرپرست دپارتمان گرفت آیوتا و بخش نجوم آیریسک اصول استخراج دیتا از عکس‌های بدست آمده در رصدخانه‌ها را با سری دیتاهای آزمایشی‌ای که پیش از این در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته بود؛ آموزش داده و اجرا کردند. در پایان این بخش تمامی شرکت‌کنندگان موفق به استخراج منحنی‌های مشابهی برای یک ستاره‌ی دوتایی معین شدند و در نهایت ویژگی‌های مداری ستاره‌های مورد نظر را تعیین کردند. در روز آخر هم شرکت‌کنندگان توسط سرکار خانم دکتر مرجان ذاکرین با اصول مقاله‌نویسی علمی، پارامترهای مورد نظر مجلات معتبر بین‌المللی برای انتخاب مقالات و در نهایت اصول اولیه‌ی کار با نرم‌افزار لاتکس برای نگارش این مقالات آشنا شدند

در پایان این مدرسه جناب آقای پرو (رییس بخش خاورمیانه‌ی آیوتا) سرکار خانم دکتر ذاکرین را به طور رسمی به عنوان سرپرست بخش خاورمیانه‌ای آیوتا در ایران منصوب و معرفی کردند. در انتها نیز از اساتید دوره آقایان امیر حسن‌زاده، خانم ذاکرین و جناب آقای کامبیز خالقی به نمایندگی از موسسه‌ی آموزشی المپیادهای علمی ایران (آیریسک) به جهت فعالیت‌های آموزشی و حمایتی‌اش از برگزاری این مدرسه‌ی زمستانی با لوح‌هایی که به امضای آقای دکتر صالح‌فرد مدیر کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران و جناب آقای پرو رییس آیوتا-خاورمیانه رسیده بود، تقدیر به عمل آمد.

.:. بیشتر بخوان .:.
فیلم روش مطالعه المپیاد زیست شناسی تا مرحله دوم 1403

برای مشاهده‌ی تصاویری از برگزاری این کارگاه به ادامه‌ی مطلب بروید.

IMG 7899

شرکت‌کنندگان همایش در روز نخست با مقدمات نجوم علم‌گرا و اساس پژوهش‌های رصدی آشنا شدند.

IMG 0047

در روز دوم جناب آقای حسن‌زاده روش‌های نحلیل عکس‌های بدست آمده در رصدها و استخراج منحنی‌های نوری از ستاره‌های متغیر را  معرفی کردند.

IMG 7963%20size

عکس یادگاری شرکت‌کنندگان دومین مدرسه‌ی زمستانی نجوم آیوتا

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.