به نظر شما چرا آیریسک کلاس‌هاش رو ضبط نمی‌کنه؟

اگر نظری دارید، خوشحال می‌شیم در انتهای همین برگه آن را بنویسید.

از سال ۱۳۸۶ کلاس‌های آموزش المپیاد آیریسک در تمام سطوح مقدماتی تا پیشرفته در استان‌های مختلف برگزار شده، دوران کرونایی هم کلاس‌ها به صورت مجازی بوده و ضبط هر کلاس فقط با یک کلیک انجام می‌شود. اگر تمام این کلاس‌ها ضبط شده بود، همین الآن بزرگ‌ترین گنجینه‌ی آموزش المپیاد آماده می‌شدکه آیریسک با فروش این فایل‌ها می‌توانست سود سرشاری نصیب خود کند!

پس چرا آیریسک به عنوان بزرگ‌ترین مرجع آموزش المپیاد، که سالیانه هزاران ساعت آموزش در رشته‌های مختلف برگزار می‌کند، تا الآن هیچ کدام از کلاس‌های خودش را ضبط نکرده و هنوز هم با این کار مخالف است؟ در زیر بعضی از دلایل این تصمیم را با هم مرور می‌کنم. برای دیدن هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید.

اگر فرصت نداری مطلب رو کامل بخونی، این فیلم رو ببین!

تلنگر اولیه به ذهن

اگر دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانستند فقط با دیدن فیلم آموزش کاملی داشته باشند. نیازی به این تعداد دبیرستان، کالج و دانشگاه مختلف در جهان بود؟ لازم بود فقط یک بار تمام اساتید دور هم جمع می‌شدند و بهترین محتوایی که می‌توانستند تولید می‌کردند، بعد از آن دیگر حرفی برای گفتن می‌ماند؟
نکته‌ی جالب دیگر برای فکر کردن: «چرا هنوز در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان از تخته سیاه برای آموزش استفاده می‌شود و بسیاری از اساتید و دانشمندان جهان هیچ اسلاید آموزشی تهیه نکرده‌اند؟»

آموزشِ چند وجهی

آموزش یک فرایند چند وجهی است. شنیدن، دیدن، فکر کردن، خواندن، نوشتن، تفکر و یاد دادن همگی از جنبه‌های مختلف آموزش هستند. در کلاس‌های درس علاوه بر دیدن مفاهیم، فرصت مناسب برای فکر کردن و همچنین شنیدن نظرات و مشکلات دیگران دارید. بخش بزرگی از آموخته‌های شما مربوط به زمانی است که در سؤال به مشکلی برخورده‌اید و روی آن فکر کرده‌اید یا به صورت شفاهی حل سؤالی را برای دوست خود توضیح داده‌اید. با دیدن فیلم ضبط شده‌ی یک کلاس شما فقط مرورکننده‌ی تفکرات دیگران هستید و نمی‌توانید در چالش‌های ذهنی آن‌ها شرکت کنید.

زمان کلاس، اولین اولویت دانش‌آموز است

وقتی قرار است در یک کلاس آموزشی شرکت کنید، باید تمام برنامه‌های شما در راستای حضور کامل و به موقع در تمام طول کلاس باشد. تجربه‌ی این دو سال کلاس‌های غیرحضوری نشان داده، اگر راه فراری برای ذهن ما باشد، اولویت‌های دیگری را پیش می‌کشیم که بازدهی فرایند آموزشی را دچار اختلال می‌کند. امروز حال ندارم، امروز وقت دکتر دارم، امروز مسابقه‌ی فوتباله، باید بریم مهمونی و . . . همه باعث می‌شوند که ما به امید دیدن فیلم کلاس، ترتیب آموزش را خراب کنیم.

دیدن فیلم کلاس باعث آموزش بهتر می‌شود؟

بعضی از بچه‌ها بهانه می‌آورند که اگر فیلم کلاس ضبط شود، آن را چند بار مرور می‌کنند و مطالب را بهتر یاد می‌گیرند، یا اینکه اگر جایی را خوب متوجه نشدند یا اینترنت ضعیف شد، می‌توانند مرور کنند. در پاسخ باید یادآوری کنیم که دیدن چند باره‌ی یک فیلم کمکی به آموزش شما نمی‌کند، بهتر است در کلاس کاملاً با حواس جمع شرکت کنید و خوب فکر کنید و بعد از کلاس به مرور کتاب و حل تمرین بپردازید. اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار مشکل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شوید، قبل از کلاس برای رفع مشکل فکر کنید. یادتان هست که در کلاس‌های حضوری هم گاهی اوقات نمی‌توانستیم حاضر شویم (گاه به دلیل بیماری و گاه به دلیل ترافیک و . . . ) اما با تلاش بیشتر خودمان را به موضوع می‌رساندیم.

کچل بیوتی و میشول قاطی‌خور یا مریم میرزاخانی؟

می‌بینیم که در بازار آموزش کنکور چه اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است و بعضی مشاوران و معلم‌نماها به سلبریتی‌های اینستاگرامی تبدیل شده‌اند. اگر فیلمی برای آموزش المپیاد ضبط می‌شود باید رسمی، با کیفیت عالی و به دور از نمایش‌های غیرضروری باشد که من و شما به خوبی از آن خبر داریم و شاید برای خنده جالب باشند، اما در نهایت به آموزش درست نمی‌رسند. حالا ضبط شدن کلاسی که هدفش فیلم شدن نبوده، رفتارهای غیرکلاسی را برای جذب مخاطب و خفن‌نمایی افزایش می‌دهد و ممکن است کلاس از مسیر اصلی و محترم خود دور ‌شود.

رفتار معلم و دانش‌آموز در کلاس حرمت داره!

باید در کلاس معلم و دانش‌آموز احساس راحتی کنند و بتوانند با رعایت احترام متقابل به پرسش و پاسخ بپردازند. اما اگر شما بدانید که این فیلم بعداً در اختیار دیگران قرار می‌گیرد، نه در جایگاه دانش‌آموز می‌توانید به راحتی سؤال خود را مطرح کنید و نه در جایگاه معلم احساس خوبی دارید. انگار یک نفر پشت در خانه‌ی شما فال‌گوش ایستاده و منتظر است شما خاطره‌ای تعریف کنید تا آن را برای تمام دنیا مخابره کند!

ما و شما، حامی ارزش دانش

آیریسک در این سال‌ها همواره بر ارزش کار مؤلفین محکم ایستاده است و هیچ‌گاه حتی یک خط را بدون اجازه و رعایت قانون کپی نکرده است. بگذریم از گروه‌ها و کانال‌هایی که برای پا گرفتن خود اولین کارشان انتشار فایل کتاب‌ها و فیلم‌هایی است که حق انتشار آن را ندارند. اما شما که استفاده‌کننده‌ی این فایل‌ها هستید، باید مخالف‌ترین آدم‌ها با انتشار آن باشید! چرا؟ چون خود شما قرار است در آینده از تولید علم بهره‌مند شوید. چطور است که من و شما زحمت دیگران را بدزدیم اما انتظار داشته باشیم بقیه به زحمت ما احترام بگذارند و قدر آن را بدانند؟

با تجربه و به‌روز باشیم

همراه دانش‌آموز، هر بار آموزش باعث افزایش تجربه و تبحر معلم در ارایه‌ی مطلب می‌شود. معلمی که چند سال دقیقاً مشابه تدریس کند، بسیار ضعیف عمل کرده! اگر فیلم سه سال قبل یک معلم را ببینید، یعنی خودتان را از تجربه‌های تازه‌ی آن محروم کرده‌اید.

فیلم باید فیلم باشه!

همدیگر را ارزشمند بدانیم! اگر قرار است فیلمی برای آموزش تولید شود، نباید چند دقیقه از آن سکوت باشد، چند دقیقه اینترنت قطع و وصل شود و چند دقیقه هم به خاطره‌گویی‌های عجیب و غیرلازم بگذرد. کیفیت صدا و تصویر و متن‌های نوشته‌شده باید عالی و رسا باشد و خلاصه همه‌چیز برای تهیه‌ی فیلمی ماندگار (حتی برای یک سال) فراهم باشد. به نظر ما آیریسکی‌ها ضبط کردن کلاس معلمی که خوش خط نیست یا اینترنت ضعیفی دارد یا زمان کلاسی که حدود نیمی از آن به پرسش و پاسخ میان دانش‌آموزان و معلم گذشته است، توهین به کسی است که برای تهیه‌ی این فیلم هزینه کرده است.

فیلم بی‌کیفیت، افزایش هزینه‌ها

بعضی از بچه‌ها بر این باور هستند که فیلم‌های کلاس‌ها را ارزان‌تر بخرند و در این اوضاع بد اقتصادی، به خانواده کمک کنند. اول اینکه آیریسک حامی همه‌ی دانش‌آموزان ایران است و هر کس به دلیل ضعف مالی نمی‌تواند از خدمات آیریسک استفاده کند، با ما تماس بگیرد تا بهترین راه‌کار را پیش پایش بگذاریم. دوم اینکه هزینه کردن برای خرید کالای بی‌کیفیت، دور ریختن پول است و دقیقاً همان چیزی است که شما از آن دوری کرده‌اید.

3.4 5 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمام نظرات