با توجه به اینکه دانش‌پژوهان المپیاد کامپیوتر که در مرحله‌ی دوم پذیرفته شده‌اند، باید در آزمون برنامه‌نویسیمرحله سوم المپیاد کامپیوتر 1393 (مرحله‌ی سوم) نیز شرکت کنند تا سپس به دوره‌ی تابستانه راه یابند، کمیته‌ی علمی المپیاد کامپیوتر مطالب تکمیلی شرکت در این مرحله را اعلام کرده است که مطالعه‌ی دقیق آن برای تمام دانش‌پژوهان این رشته بسیار مهم است. برای مشاهده‌ی اطلاعیه‌ی کمیته‌ی علمی المپیاد کامپیوتر به ادامه‌ی مطلب مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که تصحیح برگه‌های این رشته و هر ۶ رشته‌ی دیگر المپیادی به پایان رسیده است و باشگاه دانش‌پژوهان جوان (مرجع برگزاری المپیادهای علمی) در حال بررسی نهایی برگه‌های تصحیح شده در جهت کاهش خطای ممکن است. پس از اعلام اسامی توسط معاونت استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان، نتایج از طریق آیریسک به اطلاع شما خواهد رسید.

پی‌نوشت: نتایج مرحله دوم المپیاد کامپیوتر در اینجا اعلام شده است.

زمان آزمون: روزهای ۲۹ تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۳

 

نرم‌افزارهای نصب شده بر روی کامییوترهای باشگاه عبارتند از:

  • ++Orwell dev-c

  • Emacs 24-3

  • Codeblocks-12.11

  •  Gvim 

  • ++NotePad

  • سیتم‌عامل ویندوز XP

  • یک ماشین‌حساب که فقط قادر به انجام علمیات‌های اصلی‌ است نصب شده است.

  • امکان استفاده از جاج (Judge) به شما داده خواهد شد. توجه داشته باشید شما فقط خروجی برنامه خود را برای جاج ارسال می‌کنید یا در پاسخ‌نامه یادداشت می‌کنید. نیاز به ارسال برنامه به جاج نیست.

سوالات امسال نیز کم و بیش مشابه سال‌های قبل خواهد بود. سبک سوال‌های مرحله‌ی سوم معمولا (نه لزوما) بدین شکل است که هر سوال از چند زیر مسئله با توضیحات زیر تشکیل می‌شود:

  •  قسمت اول: این قسمت به گونه‌ای است که دانش‌پژوه بتواند بتواند با صرف وقت مناسبی  با محاسبه روی کاغذ (برای مثال شمارش ترکیبیاتی) به جواب برسد یا با  کمک کامپیوتر یک برنامه‌ی ساده در حد if و for برای حل آن بنویسد.

  •  قسمت دوم: این قسمت به گونه‌ای است که دانش‌پژوه امکان رسیدن به جواب بدون استفاده از کامپیوتر و برنامه‌نویسی را نخواهد داشت. برای حل این قسمت نیاز به برنامه‌نویسی کمی پیچیده‌تر نظیر استفاده از آرایه و یا الگوریتم‌های ساده (نظیر مرتب‌سازی) است.

  •  قسمت سوم: این قسمت مستلزم حل تئوری مفصل‌تر و برنامه‌نویسی بیشتری است. سعی می‌شود این قسمت نیازی به الگوریتم یا ابزارهای برنامه‌نویسی خیلی پیچیده نداشته باشد تا شرایط تا حد ممکن برای دانش‌پژوهان عادلانه بماند.

.:. بیشتر بخوان .:.
نحوه اعتراض به نتایج مرحله اول المپیاد سال 1402

به همه به غیر از پذیرفته‌شدگان شهر تهران امکان استفاده از خوابگاه باشگاه داده خواهد شد.

در روز پنج‌شنبه کلاس آموزشی برگزار خواهد شد. کلاس آموزشی دانش‌آموزان شهر تهران ساعت ۱۰ صبح و برای سایرین ساعت ۱۴:۰۰ شروع خواهد شد. سعی کنید یک یا دو ساعت قبل از شروع کلاس‌ها در باشگاه حضور داشته باشید.

در روز پنج‌شنبه یک آزمون آزمایشی نیز از پذیرفته‌شدگان گرفته خواهد شد.

آزمون در روزهای جمعه و شنبه برگزار می‌شود. اگر مشکلی مثل قطعی برق پیش بیاید ممکن است آزمون تا روز یک‌شنبه نیز ادامه پیدا کند. بنابراین در تهیه بلیط برگشت به شهر خود تعجیل نکنید.

در روز پنج‌شنبه به اعتراضات شما در مورد آزمون مرحله دوم رسیدگی خواهد شد. بعد از آن به هیچ اعتراضی رسیدگی نخواهد شد.

تاثیر آزمون‌های مرحله‌ی دوم و سوم در نمره‌ی نهایی به ترتیب ۶۰ و ۴۰ درصد می‌باشد.

برای آشنایی مقدماتی با زبان سی++ می‌توانید از این منبع استفاده کنید. در ضمن حل مسائل این سایت که کم و بیش دارای مسائلی مشابه مرحله‌ی سوم است، می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.