آشنایی با المپیاد سلول‌های بنیادی؛ تاریخچه، مراحل، منابع، سؤالات و . . .

پیش به سوی المپیاد سلول‌های بنیادی

المپیاد سلول‌های بنیادی یک رقابت علمی است که به منظور ترویج دانش و تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی برگزار می‌شود. این المپیاد به منظور تشویق دانش‌آموزان و دانشجویان به مشارکت در تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی ایجاد شده است.

تاریخچه المپیاد سلول‌های بنیادی به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد که توسط مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی دانشگاه تهران برگزار شد. این المپیاد با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد سلول‌های بنیادی، ترویج تحقیقات در این حوزه و شناسایی استعدادهای جوان در زمینه سلول‌های بنیادی برگزار شد.

از آن زمان تاکنون، المپیاد سلول‌های بنیادی هر ساله با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها علاوه بر افزایش دانش و تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی، فرصت مناسبی برای شناسایی و پرورش استعدادهای جوان در این حوزه فراهم می‌آورد.

اهداف المپیاد سلول‌های بنیادی

المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی یک رقابت علمی است که توسط سازمان پرورش استعدادهای درخشان آموزش و پرورش به همراه ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود. این المپیاد به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا در زمینه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی مسابقه دهند و توانایی‌های خود را نشان دهند.

هدف اصلی این المپیاد، ترویج دانش و فناوری در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سطح دانش‌آموزی است. این رقابت به دانش‌آموزان فرصت می‌دهد تا توانایی‌های خود را در این زمینه به نمایش بگذارند و با دیگران رقابت کنند. این المپیاد به دانش‌آموزان فرصت آشنایی با مفاهیم پیشرفته در علوم زیستی و پزشکی را نیز می‌دهد.

مراحل المپیاد سلول‌های بنیادی

مرحله اول:

در مرحله‌ی اول آزمون المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، سوالات به صورت تستی و چند گزینه‌ای مطرح می‌شوند. تعداد سوالات در این مرحله ممکن است بین ۴۰ تا ۶۰ سوال باشد و نمره‌ی منفی نیز برای پاسخ‌های اشتباه در نظر گرفته می‌شود.

مرحله دوم:

آزمون مرحله‌ی دوم المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به طور معمول در ماه اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این مرحله باید پیش از این در آزمون مرحله‌ی اول المپیاد شرکت کرده باشند و به عنوان برگزیده‌های مرحله‌ی اول انتخاب شده باشند. افرادی که در مرحله‌ی دوم المپیاد برگزیده می‌شوند، فرصت دارند تا در دوره‌ی تابستانی المپیاد (مرحله‌ی سوم) شرکت کنند تا بتوانند رنگ مدال خود را مشخص کنند.

مرحله سوم:

دوره‌ی تابستانی المپیاد (مرحله‌ی سوم) هر سال در ماه شهریور برگزار می‌شود. در انتهای این دوره، چند آزمون برگزار می‌شود و بر اساس نمره‌ی این آزمون‌ها، مدال‌های طلا، نقره و برنز به برگزیدگان اهدا می‌شود. شرکت‌کنندگان در این دوره، پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون مرحله‌ی دوم المپیادهای علمی کشور هستند. ۴۰ نفر برگزیده‌ی آزمون مرحله‌ی دوم در کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های پژوهش و فناوری شرکت می‌کنند که توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزار می‌شود.

معرفی منابع مفید المپیاد سلول‌های بنیادی

بر اساس اعلام بخشنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان مواد امتحانی و منابع سوالات برای شرکت در مرحله‌ی اول المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به این شرح است:

    1. مبحث زیست شناسی (منبع: کتاب‌های پایه‌ی دهم و یازدهم متوسطه)
    2. مبحث شیمی (منبع: کتاب‌های پایه‌ی دهم و یازدهم متوسطه)
    3. مبحث فیزیک (منبع: کتاب‌های پایه‌های دهم و یازدهم متوسطه)
    4. مبحث آمار (منبع کتاب‌ درسی پایه‌ی یازدهم متوسطه در رشته‌ی ریاضی و فیزیک)

علاوه بر این، کتاب‌های غیر درسی زیر نیز به‌عنوان منابع آزمون مرحله‌ی اول المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معرفی شده‌اند:

  1. کتاب سلول‌ های بنیادی بافتی، تألیف دکتر حسین بهاروند، چاپ خانه زیست شناسی
  2. کتاب تمایز سلول‌ های بنیادی، تألیف دکتر حسین بهاروند، چاپ خانه زیست شناسی
  3. کتاب سلول های بنیادی پرتوان، تألیف دکتر حسین بهاروند، چاپ خانه زیست شناسی
  4. کتاب مهندسی بافت، تألیف دکتر حسین بهاروند، چاپ خانه زیست شناسی

دانلود سؤالات مرحله اول و مرحله دوم المپیاد سلول‌های بنیادی