شاید این سوال برای شما دوست گرامی که در آزمونهای آنلاین شرکت کرده اید یا قصد دارید از این پس با شرکت در این آزمونها خود را بسنجید،total پیش آمده باشد که "در کارنامه المپیادهای مجازی چه اطلاعاتی وجود دارد؟" در ابتدای مطلب عرض میکنیم که در این کارنامه از اعلام رتبه خبری نیست! به نظر ما مقایسه رتبه افراد شرکت کننده قبل از آزمون مرحله اول و دوم المپیادهای علمی، میتواند ایجاد حس ضعف یا اعتماد به نفس کاذب نماید. مثلا رتبه های ۹۰ با ۱۱۰ یک آزمون آزمایشی که به صورت آنلاین برگزار شده و ممکن است در شرایط یکسان نیز نبوده باشد، چه تفاوتی از نظر سطح علمی دارند؟ قصد این آزمونها رفع مشکلات علمی شما است، نه ایجاد رقابت ناسالم. بنابراین از همان روز اول که بنای برگزاری المپیادهای آزمایشی نهاده شد، اطلاع از رتبه حذف گردید تا داوطلبین بتوانند با خیالی آسوده و به دور از نگرانی رقابت ناسالم، در آزمون شرکت کرده و فقط بر نقاط قوت و ضعف خود آگاهی پیدا کنند. حال اگر در یک آزمون آنلاین تنها ۱ نفر یا ۱۰۰ هزار نفر شرکت کرده باشد، اطلاع از دشواری سوالات و مطالعه پاسخنامه، میتواند آموزنده باشد و حس نگرانی از تخمین رتبه، این موضوع را تحت تاثیر قرار ندهد.

چه نکاتی در کارنامه های المپیادهای آنلاین وجود دارد؟ بررسی این نکات چه کمکی به پیشرفت شما میکند؟ چگونه میتوانیم از این کارنامه استفاده کنیم؟ در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات موجود در این کارنامه را برای شما بیان کنیم.

پس از پایان زمان آزمون، شرکت کنندگان میتوانند به صفحه آزمون مراجعه کرده و در لینک مشاهده پاسخنامه به اطلاعات کارنامه خود و آماری کلیه شرکت کنندگان دست پیدا کنند. در صفحه مشاهده پاسخنامه، ۳ بخش وجود دارد:

  • آمار شخصی شما
  • آمار کلی آزمون
  • نمودار پاسخگویی درصدی

 

آمار شخصی:

در این بخش، پاسخنامه شما به همراه درجه سختی و گزینه صحیح هر سوال نمایش میباید. در انتها نیز درصد پاسخگویی به سوالات، نمره کسب شده توسط شما و میانگین درصد و نمره کل شرکت کندگان آزمون نوشته شده است.

سوال: نمره و سختی سوال چیست؟

پاسخ: گروه تالیف آزمون سایت المپیادهای علمی ایران تصمیم گرفت تا برای هر سوال نمره ای از ۱ تا ۵ در نظر بگیرد. بدین ترتیب که ساده ترین سوالات با نمره ۱ و مشکل ترین آنها با نمره ۵ مشخص خواهند شد. اگر چه در نمره درصدی هر فرد، همه سوالات ارزش یکسان دارند، اما در نمره خام وی، سوالات مشکل تر نمره بیشتری را به خود اختصاص میدهند. این اعداد به شما کمک میکنند تا متوجه شوید، ضعف شما در سوالات ساده با ایده های تکراری است یا سوالات مشکل و ایده دار را نتوانسته اید پاسخ دهید. حداکثر نمره خامی که در هر آزمون میتواند وجود داشته باشد، ۵ برابر تعداد سوالات است، اما با توجه به سطح دشواری آژمون، نمره خام (برگرفته از سختی سوالات) در جلد دفترچه آزمون نوشته شده است که مجموع نمره تک تک سوالات میباشد.

.:. بیشتر بخوان .:.
شبیه‌ساز مرحله دو المپیاد زیست‌شناسی فروردین 1403

 

 

آمار کلی آزمون:
در این بخش یک جدول و دو نمودار را مشاهده میکنید، در جدول ابتدایی اطلاعاتی چون توضیحات برگزاری آزمون، نمره آزمون برحسب سختی سوالات، بیشترین نمره و درصد در آزمون، میانگین نمرات و درصدها و همچنین کمترین نمره و درصد آزمون مشخص شده است.

 نمودار درصد پاسخگویی به سوالات یکی از المپیادهای مجازی

نمودار پراکندگی نمرات درصدی شرکت کنندگان آزمون

 

نمودار پراکندگی نمرات خام یک المپیاد آزمایشی

نمودار پراکندگی نمرات خام در همان آزمون بالا

همانطور که از نمودارهای بالا مشخص است، ممکن است داوطلبی ۵۰ درصد سوالات (با نمره کمتر) و داوطلب دیگری ۵۰ درصد سوالات (با نمره زیاد) را پاسخ داده باشد، بنابراین نمودار پراکندگی نمرات خام و درصد شرکت کنندگان توزیع متفاوتی خواهد داشت.

 

نمودار پاسخگویی درصدی:

در این صفحه، نموداری به شما نمایش داده میشود که مشخص میکند چند درصد شرکت کنندگان به هر سوال پاسخ درست (سبز) یا غلط (قرمز) داده اند. همچنین میتوانید درصد کسانی که به این سوال پاسخ نداده اند (سفید) را نیز مشاهده کنید. این نمودار به شما کمک میکند دانش خود را با سایر شرکت کنندگان مقایسه نمایید. از آنجا که شرکت کنندگان آزمونهای مجازی سایت المپیادهای علمی ایران تا کنون توانسته اند مدالهای بسیار خوشرنگی را کسب کنند، بنابراین این نمودار مقایسه ای، کمک خوبی در جهت رفع نواقص شما خواهد بود.

نمودار درصد پاسخگویی صحیح، غلط و نزده به سوالات المپیاد مجازی

نمودار درصد پاسخهای صحیح، غلط و نزده به هر سوال

به شرکت کنندگان عزیز پیشنهاد میشود پس از شرکت در هر مرحله از المپیادهای مجازی، نمودارهای بالا را در کامپیوتر خود ذخیره کرده یا از آنها کپی کاغذی تهیه کنند (این امکان بر روی هر نمودار وجود دارد) سپس در یک فرصت مناسب – حدود یک ماه بعد – دوباره آزمون را پاسخ دهند و نمرات خود را با نمودارهای قبلی مقایسه کنند.

 

 

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.