آیا زود مطالب رو فراموش می کنید؟

آزمایش ابینگهاوس و روش به خاطر سپاری:

آزمایش ابینگهاوس یک آزمون روانشناسیه که برای اندازه‌گیری هوش فرد به کار میره. این آزمون شامل سوالاتیه که برای حل اون‌ها نیاز به تفکر منطقی و استدلال دارید. نتایج این آزمون معمولاً به صورت یک امتیاز عددی بین ۰ و ۱۶۰ اعلام می‌شه که نشون دهنده سطح هوش فرده. این آزمون به نام خود فیلیپ ابینگهاوس، روانشناس و فیلسوف آلمانی شناخته شده، نامگذاری شده.

آقای ابینگهاوس پس از مطالعات و آزمایشات فراوان نمودار منحنی فراموشی رو رسم کرد و به این نتیجه رسید که ۲۴ ساعت پس از مطالعه مباحث “حفظی”، نصف اطلاعات فراموش میشه و اثبات کرد که اگه یک روز بعد از مطالعه و سپس سه روز بعد از مطالعه و ده روز بعد از مطالعه (۷ روز بعد از مرور دوم) و سپس ۳۰ و ۹۰ روز بعد از مطالعه مطالب رو مرور کنیم به احتمال زیاد هرگز اون‌ها رو فراموش نخواهیم کرد.

بر اساس نتایج ابینگهاوس، مدل‌های مرور مطالب می‌تونن کمک کنن تا از فراموشی اطلاعات جلوگیری بشه. این مدل‌ها بر اساس اصول علم روانشناسی حافظه و یادگیری طراحی شدن و به شکل‌های مختلفی می‌تونن اجرا بشن. برخی از مدل‌های مرور مطالب عبارتند از:

۱. مدل فعال: در این مدل، شما به صورت فعال و مستمر با مطالب مورد نظر خود در تعامل هستید. به عنوان مثال، با تکرار خواندن یا تمرین حل مسائل، اطلاعات را به خاطر سپرده و فراموشی را کاهش می‌دهید.

۲. مدل فعال-فعال: در این مدل، شما به صورت فعال و همزمان با تفکر و تحلیل مطالب، آن‌ها را مرور و یادآوری می‌کنید. به عنوان مثال، با استفاده از تکنیک‌های خلاقیت و تفکر، اطلاعات را به خاطر سپرده و فراموشی را کاهش می‌دهید.

۳. مدل پاسیو: در این مدل، شما به صورت پاسیو و بدون تفکر خاصی با مطالب در تعامل هستید. به عنوان مثال، با تماشای یک فیلم یا گوش دادن به یک پادکست، اطلاعات را به خاطر سپرده و فراموشی را کاهش می‌دهید.

حالا برسیم به ۲ تا قانون کاربردی باحال به خاطر سپاری مطالب

میدونم تو ایام تحصیل که حجم کاری بسیار بالاست، برنامه‌ریزی بر اساس مدل به خاطر سپاری ابینگهاوس بسیار مشکله و اغلب اوقات نتیجه‌ای جز سردرگمی در بر نداره. اما با دو قانون میشه کاری کرد که دانش‌آموز مطالب را فراموش نکنه.

قانون اول: مطالب اول باید کمی خاک بخورن و بعد مرور شوند.

تا زمانی که مطالب در ذهنمون به اندازه کافی قدیمی و فراموش نشده، مرور کردنشون برای به خاطر‌سپاری بیهوده‌ست و تکرار مداوم یک مطلب، بدون وقفه به حفظ کردن یک مطلب کمکی نمیکنه.

قانون دوم:  هر مرحله مرور مطالب باید پس از زمان طولانی‌تری نسبت به دفعه قبل انجام شود.

راهکار برنامه ریزی برای به خاطر سپاری در برنامه:

اگر مطالب مطالعه شده هر روز را در زمان کوتاهی در روز بعد مرور می‌کنی و  در پایان هفته مطالب کل هفته و یا دوهفته را مرور کردی و پس از حدود یک یا دو ماه مجدداً یه نگله بهش انداختی دیگه نگران فراموشی نباش. این اتفاق رخ نخواهد داد.. !!

فرض کن مطلبی را کامل یاد گرفتی بعد از گذشت یک شبانه روز حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد مطالب از حافظه‌ت پاک میشن و اگر تلاشی برای نگهداریشون تو ذهنت انجام ندی و دوباره اون‌ها رو نخونی در نهایت درصد کمی از مطالب رو به یاد میاری.

برای جلوگیری از فراموشی باید طی زمان های معین طبق ۵ مرحله مطالب را مرور کنی تا اون‌ها در ذهن شما تثبیت شن و به سختی از یاد برن.

در ادامه این مراحل به ترتیب برای شما آورده شده:

۱- مرور اول دقایقی بعد از به سر انجام رساندن مطالعه

۲- مرور دوم پس از ۲۴ ساعت که از اولین مطالعه گذشت

۳- مرور سوم یک هفته پس از مطالعه اولیه

۴- مرور چهارم ۴ روز پس از مرور سوم

با روش منحنی فراموشی ابینگهاوس مطالب مدت زمان زیادی در ذهن شما می مانند و فراموشی غیر ممکن میشه. برای مرورهای بعدی می‌تونی در روز سی‌ام یه نگاه کلی به خونده‌هات داشته باشی و در مرحله‌ی آخر در ۹۰مین روز، مرور بعدی رو انجام بدی تا مطالب را برای سال ها در ذهن خودت داشته باشی و فراموششون نکنی.