مرحله‌ی اول سی‌امین المپیاد شیمی در صبح روز شنبه ۱۲ بهمن برگزار شد. رقابتی در سراسر ایران میان ۱۶۲۹۲ دانش‌آموز دختر و پسر، که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است و همچنان شیمی را یکی از پرطرفدارترین رشته‌های المپیادی نگه داشته است. در این دوره شرکت‌کنندگان باید به ۵۰ پرسش چهارگزینه‌ای در زمان ۹۰ دقیقه پاسخ می‌دادند.
پراکندگی موضوعی سؤالات این آزمون را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:

آمار موضوعی مرحله اول المپیاد شیمی 1398

از نکات مثبت آزمون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سؤالات طراحی شده با ایده‌های جدید (به خصوص در شیمی آلی و الکتروشیمی)
  • نثر روان و سؤالات بدون حاشیه که کژتابی در این آزمون را تقریباً حذف کرده

اما سؤالات المپیاد شیمی سال ۱۳۹۸ دارای نقاط ضعفی هم هست:

  • برخی از سؤالات با توجه به سرفصل‌های گفته شده قابل حل نبود! سؤالات اطلاعات عمومی، شیمی آلی و الکتروشیمی از این دسته هستند.
  • زمان آزمون برای حل سؤالات بسیار کم بود. برای دانش‌آموزان قوی، این آزمون حدود ۱۳۰ دقیقه زمان نیاز داشت.

به طور کلی این آزمون برای صد نزدن بود! آزمونی که اگرچه سؤالات خوبی دارد، ولی زمان بسیار کم، آن را به مسابقه‌ای شبیه کرده تا دانش‌آموزان بتوانند با توجه به توانایی خود ساده‌ترین سؤالات را انتخاب کرده و پاسخ دهند.  احتمال اینکه دانش‌آموزی در ایران به تمام سؤالات برسد، تقریباً صفر است، پس اگر چند اشتباه دارید، اصلاً نگران نباشید و از گردونه‌ی رقابت مرحله دوم جا نمانید. با توجه به موارد بالا و نکاتی که باید از نمره‌ی کف قبولی [+] بدانید، می‌توان گفت که کف قبولی آزمون امسال حتماً کمتر از سال‌های گذشته خواهد بود، پس اگر درصدی بالاتر از ۳۵ دارید، برای مرحله‌ی دوم آماده شوید [+] اما امکان دارد کف قبولی به بالاتر از ۴۰ درصد هم برسد.

.:. بیشتر بخوان .:.
شبیه‌ساز مرحله دو المپیاد شیمی فروردین 1403


مرتضی خلینا

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.