تا سال‌ها ترس از ضعف در نمرات امتحان نهایی، یکی از عوامل بازدارنده‌ی المپیادی‌ها در سال سوم دبیرستان بود.مهدی نوید ادهم اما خوشبختانه امسال طرحی به تصویب رسید که در آن هر دانش‌آموز می‌تواند یک بار به ترمیم نمرات خود بپردازد. توضیحات این خبر را در ادامه می‌خوانید:
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب «ترمیم نمرات دانش‌آموزان برای کنکور» در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: براین اساس داوطلبانی که تمایل به شرکت در کنکور دارند می‌توانند در دروسی که نمرات آنها پایین است برای یک بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند. مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بر این اساس امکان ترمیم نمرات دانش‌آموزی فراهم می شود. با توجه به قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب مجلس که بر ضرورت درنظر گرفتن سوابق تحصیلی دانش آموزان برای پذیرش در دانشگاه‌ها تأکید دارد، شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای را در خصوص ترمیم نمرات دانش آموزی داشت.

نوید ادهم افزود: تعدادی از دانش آموزان و خانواده‌ها درخواست ترمیم نمرات تحصیلی خود را داشتند و براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به آنها اجازه داده می‌شود برای یک بار هر دانش آموز به صورت داوطلب آزاد در امتحانات نهایی دوره متوسط شرکت کرده و برای ارتقای نمره یک یا چند درس خود اقدام کنند. دبیرکل شورای عالی اموزش و پروش با بیان اینکه هر داوطلب آزادی که می‌خواهد در کنکور شرکت کند اما نمره چند درس او پایین است و از آنجایی که سوابق تحصیلی در کنکور تأثیر داشته و این موضوع به ضرر داوطلب خواهد بود، براساس مصوبه شورا اجازه دارد برای یک بار به صورت داوطلب آزاد در دروسی که نمرات آنها پایین است شرکت کند گفت: بدیهی است نمرات جدید داوطلب برای رقابت در کنکور به سازمان سنجش ارائه می شود.

جزییات بیشتر را در ادامه‌ی مطلب دنبال کنید …

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش شرایط ترمیم نمرات امتحانات نهایی داوطلبان برای ورود به کنکور را اعلام کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص فزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان به ۸۵ درصد و پیش نیازهای لازم برای تحقق این موضوع عنوان کرد: قرار است سهم سوابق تحصیلی به شکل سالانه اضافه شود تا جایی که منجر به حذف کنکور در ۸۵ درصد ظرفیت‌های دانشگاه ها شود. اما باید توجه کرد که قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود. همانطور که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده است ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشور به سه روش انجام خواهد دش که روش نخست صرفاً براساس سوابق تحصیلی است که در این روش سهم سوابق تحصیلی برای کنکور ۹۴، ۲۵ درصد بود و پیش بینی ما این بود که این رقم برای کنکور ۹۵ به ۳۵ درصد افزایش یابد.

زرافشان ادامه داد: روش دوم ورود دانشجو به دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی و آزمون دروس عمومی است و روش سوم سوابق تحصیلی، دروس عمومی و اختصاصی را با یکدیگر مدنظر دارد که در حال حاضر برای دانشگاه‌های دولتی اعمال می‌شود و روش اول که صرفاً تحصیلی است در دانشاه‌ها پیام‌نور، غیردولتی و دانشگاه آزاد اعمال می‌شود.

.:. بیشتر بخوان .:.
فیلم آموزش و تحلیل مرحله اول المپیاد نجوم سال 1397 تا 1401

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش طبق توافق با وزارت علوم از چند سال قبل آمادگی لازم را برای این موضوع فراهم کرده و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی امتحانات ۴ درس به صورت نهایی برگزار می‌شود همچنین سوابق تحصیلی دانش اموزان موجود است که هر زمان قرار باشد سوابق دروس پیش دانشگاهی نیز اعمال شود آمادگی لازم داریم تا آن را در اختیار سازمان سنجش و وزارت علوم قرار دهیم.

وی ادامه داد: برای کنکور ۹۵ آنچه که آموزش و پرورش پیشنهاد داده که سهم سوابق تحصیلی به ۳۵ درصد برسد که ۲۵ درصد از آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و ۱۰ درصد مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در گذشته یک میلیون و ۵۰۰ داوطلب در کنکور شرکت می‌کردند که این تعداد هم اکنون به حدود ۸۰۰ هزار نفر رسیده است و این نشان دهنده آن است ک تعداد افراد علاقه مند ورود به دانشگاه کاهش یافته است. ۴۰۰ هزار دانش آموز پایه سوم در شاخه فنی و حرفه ای و کارودانش تحصیل می‌کنند که پس از فارغ التحصیل شدن یا به بازار کار وارد می‌شوند و یا به مقطع کاردانی دانشگاه ها می‌روند و این افراد از تعداد داوطلبان کنکو حذف شده ‌اند. طبق آنچه که سازمان سنجش اعلام کرده است امسال در رشته ریاضی ۱۲۰ هزار صندلی خالی وجود داشت. در رشته انسانی تعداد صندلی‌های خالی زیاد بود وتنها در رشته تجربی رقابت برقرار است که از هر دو نفر یک نفر در دانشگاه قبول می‌شود.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم از سال تحصیلی جدید گفت: هدایت تحصیلی از سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان پایه نهم اجرا خواهد شد و دو مرحله‌ای خواهد بود. همچنین وضعیت ساماندهی رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه در مرحله پایانی است و توافق کلی انجام شده که باید در مراجع بالادستی تصویب شود تا امکان اجرای آن فراهم شود.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش ترمیم نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان بیان کرد: با قانون حذف کنکور نمرات نهایی دانش آموزان سهم تأثیرگذاری را در ورود به دانشگاه‌ها دارد. ممکن است بخشی از فارغ التحصیلان که در سالهای گذشته این قانون وجود نداشت نسبت به نمرات امتحانات نهایی خود حساس نبودند به همین دلیل آموزش و پرورش فرصتی را برای جبران و ترمیم نمرات امتحانات نهایی در اختیار آنها قرار داد.

وی عنوان کرد: دروس مربوطه همه دروسی است که امتحانات آنها نهایی است به عنوان مثال در پایه سوم دبیرستان ۱۰ درس در رشته تجربی و انسانی و ۱۱ درس در رشته ریاضی امتحاناتشان به صورت نهایی برگزار می‌شود. دانش آموزانی که در گذشته این دروس را امتحان داده و نمره خوبی را کسب نکردند می‌توانند یک بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند. هردرسی که نمره آن جزو سوابق تحصیلی قلمداد می‌شود می‌تواند جزو دروسی باشد که داوطلب متقاضی شرکت در امتحانات نهایی باشد البته آیین نامه مربوطه در این زمینه باید تنظیم و تصویب شود.

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.