اگر شما این مراحل را گذرانده باشید و بر تمام مفاهیم پایه در شیمی عمومی مسلط شده باشید، می­توانید به مرحله­ی بعد بروید. حتی اگر یک ماه به المپیاد مرحله اول باقی مانده است و شما هنوز این مراحل را به خوبی سپری نکرده­اید، به هیچ وجه به «ادامه مطلب» نروید!

در این مرحله از آمادگی برای المپیاد شیمی روزانه به ۳ تا ۴ ساعت در روزهای عادی و ۵ تا ۶ ساعت در روزهای تعطیل نیاز دارید. پس از یادگیری مباحث کلی، تمرین و نکته­یابی بهترین روش برای تثبیت آموخته­های شما می­باشد. کتاب­های مختلفی در بازار موجود است که سوالات تستی و تشریحی فراوانی در آنها به چشم می­خورد اما شما که فرصت مطالعه و تمرین همه­ی آنها را ندارید! باید به دور از هیاهوی تبلیغات موسسات مختلف بهترین و مفیدترین­ها را انتخاب کنید. برای این کار چند توصیه و راهنمایی وجود دارد که برای المپیادی­ها، کنکوری­ها و امتحان نهایی­ها مفید است:

  • گول تبلیغات را نخورید! ممکن است برخی از کتاب­های لاغر و ارزان خیلی مفیدتر از کتاب­های چاق و گران باشند. اگر کتاب انتشارات X که هیچ تبلیغی نمی­کند توسط معلم یا دوستان به شما توصیه شد، حتما هزار برابر مفیدتر از کتاب انتشارات Y است که صبح تا شب در تلویزیون و تابلوهای تبلیغاتی داد و هوار می­کند.
  • تعداد خیلی زیادی از کتاب­ها دارای یک مطلب هستند! مثلا تمام ناشرین سوالات کنکور را طبقه­بندی کرده­اند و پاسخ داده­اند یا به تازگی همه به سوی سوالات مرحله اول المپیادهای علمی حمله کرده­اند. در هنگام خرید دقت کنید و نظر دوستانتان را که از این کتاب استفاده کرده­اند بپرسید و اگر یکی از این کتاب­ها را تهیه کردید، به سراغ بقیه نروید که وقتتان تلف نشود.
  • زیاد کتاب نخرید، زیاد کتاب بخوانید. خرید کتاب­های زیاد باعث می­شود بین آنها سردرگم شوید و در آخر هیچ یک را به درستی مطالعه نکنید.

در زیر برخی از کتاب­های مفیدی را که مطالعه کرده­ام یا از محتوای آنها اطلاع دارم، به ترتیب اولویت معرفی می­کنم که می­تواند در مباحث ذکر شده به شما کمک کند. اگر دوستان شما از کتاب­های دیگری استفاده کرده­اند و راضی بوده­اند، فرصت را از دست ندهید و به سراغ آنها بروید:

v      المپیادهای شیمی ایران (مرحله ۱و۲) / انتشارات دانش­پژوهان جوان / بهترین کتاب برای آمادگی

v     الفبای المپیاد شیمی / انتشارات دانش­پژوهان جوان / به صورت موضوعی در ۵ جلد

v     المپیادهای شیمی کانادا / انتشارات دانش­پژوهان جوان / کسب آمادگی برای شرکت در مرحله اول و دوم

v     المپیادهای شیمی آمریکا / انتشارات دانش­پژوهان جوان / آمادگی برای شرکت در هر دو مرحله

v     شیمی در سپهر المپیاد / قلم چی / تنوع سوال و تمرین­های فراوان برای کسب سرعت و دقت

v     کتاب شیمی (۳) / انتشارات مبتکران /  حسام امینی / آموزش و آزمون مباحث شیمی ۳

v     کتاب­های شیمی ۲ و ۳ / انتشارات مبتکران / مهندس بهمن بازرگانی / برای دست­یابی به سرعت بالا

 

در پاسخ به سوالات و تست زنی این نکات را فراموش نکنید:

.:. بیشتر بخوان .:.
همایش کوله‌بار المپیاد 1402 را می‌بندیم

     تمام سوالات یک مبحث را به ترتیب پاسخ ندهید! امروز به سوالات مضرب ۵ و فردا به سوالات مضرب ۴ پاسخ دهید و تعدادی از سوالات را برای بعد نگه دارید. پس از پاسخ به ۱۰۰ سوال از هر مبحث، تمام سوالات برای شما تکراری می­شود و نیازی به فکر کردن ندارند. اما اگر چند هفته بعد به سراغ همین مبحث بیایید ممکن است نکات جدیدی را کشف کنید.

     اگر قصد پاسخگویی به سوالات چند مبحث مختلف را دارید، ذهن خود را غافلگیر کنید! ۱۰ تا ۱۰ تا از قسمت­های مختلف پرسش­ها را انتخاب کرده و به صورت درهم پاسخ دهید.

     به هیچ وجه در طول حل سوالات به کتاب یا جزوه مراجعه نکنید و به مغز خودتان فشار بیاورید. خواندن راه حل از روی کتاب، کمترین ماندگاری را در مغز دارد.

     پس از حل سوالات، بلافاصله آنها را تصحیح نکنید. یک استراحت کوتاه (حدود ۱۵ دقیقه)  ذهن شما را  آماده­ی کسب اطلاعات می­کند، به سراغ پاسخها بروید و بعد از تصحیح و نمره دهی به رفع اشکال بپردازید. رفع اشکال یعنی:

o       مطالعه­ی پاسخ تشریحی تمام سوالات (آنها که درست یا غلط پاسخ داده­اید) از روی کتاب

o    مباحثه­ی دوستانه درباره­ی سوالاتی که اشتباه پاسخ داده­اید و فهمیدن موضوع یا نکاتی که پیرامون آن وجود دارد، برای اینکه بعدا دچار چنین مشکلی نشوید.

o       علامت گذاری سوالاتی که اشتباه پاسخ داده­اید در کتاب. در یک هفته­ی آینده حتما باید دوباره آنها را حل کنید.

         برای افزایش دقت و سرعت و کمتر شدن اشتباه محاسباتی به صورت زیر عمل کنید:

o    اکیدا توصیه می­کنم تمام راه حل خود را به صورت کتبی بنویسید. این کار علاوه بر اینکه دقت شما را افزایش می­دهد، باعث افزایش سرعت شما نیز می­شود. زیرا در راه حل­های ذهنی شما مسیر خاصی را در ذهن دنبال نمی­کنید و وقت خود را از دست می­دهید.

o       کنار سوالاتی که در جواب آنها شک دارید با مداد علامت بزنید و به سرعت از آنها عبور کنید.

o    پس از اتمام پاسخ دهی به تمام سوالات، راه حل­هایی را که نوشته­اید می­توانید بررسی کنید و به مرور بپردازید. مرور در این مرحله نیازمند آن است که قبلا راه حل را نوشته باشید وگرنه ذهنیات شما که فرار کرده و رفته است!

o    بهتر است از همین الآن با تاثیر زمان خود را بسنجید. هر تست شیمی حدود ۱ دقیقه وقت نیاز دارد. البته تستهای مباحث شیمی ۲ را در  زمان کمتر (۴۰ ثانیه) می­توان پاسخ داد و تستهای شیمی ۳ به زمان بیشتری (حدود ۹۰ ثانیه) نیاز دارند.

توجه : بهتر است کمتر به سراغ کتاب­های پیشرفته بروید (یا اصلا نروید) چون دانستن مطالب اضافی هیچ فایده­ای در آزمون ندارد و در این مرحله باعث از دست رفتن زمان می­شود. بوده­اند کسانی که شیمی­فیزیک و شیمی آلی دانشگاهی را خورده بودند، اما در مرحله­ی اول المپیاد شیمی قبول نشده­اند.

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.