به زمان آزمون المپیاد شیمی نزدیک می­شوید. شما باید هر دوی این پله­ها (پله اول / پله دوم) را در سالهای قبل گذرانده باشید و تقریبا هیچ اشکال مفهومی برایتان باقی نمانده باشد. اگر برنامه­ی پیشنهادی را برای امسال خود می­خواهید به «ادامه مطلب» بروید.

در تابستان ورود به سال سوم و سال تحصیلی شما باید برای دو آزمون مرحله­ی اول و دوم آماده شوید و همچنین نیم­نگاهی به مفاهیم دوره­ی تابستانه المپیاد شیمی داشته باشید.

زمان بندی هر یک از این مراحل به عهده­ی خود شما است، اما از این مطالب غافل نشوید:

  • کتابهایی که دارای مسایل تشریحی و مفهومی مشکلی هستند، فقط و فقط برای مرحله­ی دوم می­توانند مفید باشند، قبل از مرحله­ی اول زمان زیادی را برای آنها صرف نکنید. در زیر چند نمونه از این کتاب­ها آورده شده است:
    • چگونه مسایل شیمی را حل کنید
    • المپیادهای شیمی کانادا (پرسش­های تشریحی)
    • ویژه­نامه المپیاد شیمی استرالیا

­این مطلب را در آغاز آورده­ام چون اشتباه بسیاری از دانش­آموزان المپیادی در همین موضوع است. آنها مطالب سخت و مشکل را فرامی­گیرند اما از سرعت و دقتی که برای قبولی در دو مرحله­ی اول لازم است غافل می­شوند. بنابراین با دانشی نزدیک به دکترای شیمی، از راه یابی به دوره­ی تابستانه محروم می­مانند!

  • کم کم به یادگیری مطالب کمی پیشرفته­تر هم بپردازید. دو موضوع وجود دارد که سطح سوالات آنها به طور واضح و روشن نیست و بهتر است به طور کامل فرا گرفته شود. این دو موضوع عبارتند از:
    • اسیدها ، بازها و pH : برای یادگیری این موضوع به فصل سوم کتاب شیمی پیش دانشگاهی یا فصل ۱۶ کتاب شیمی عمومی مورتیمر (فصل اول جلد دوم) مراجعه کنید. مسایل مفید این بخش در تستهای کنکور بسیار به چشم می­خورد. اقلا ۳۰ سوال درباره­ی این بخش پاسخ دهید تا نمونه­های مسایل مختلف را دیده باشید.
    • شیمی آلی: در چند سال گذشته و با حذف مقدار بسیار زیادی از مفاهیم شیمی آلی از کتابهای درسی، این موضوع به مشکلی اساسی برای دانش­آموزان المپیادی و کنکوری تبدیل شده است. کتاب­های مرجع فراوانی در مورد شیمی آلی وجود دارد که اکثر آنها به طور کامل و در سطوح مهندسی به بیان موضوع می­پردازند. اما در زیر چند مرجع مهم و معتبر معرفی می­شود:
      • کتاب شیمی پیش دانشگاهی نظان جدید چاپ قدیم! (این کتاب حدود سالهای ۷۹ تا ۸۱ تدریس می­شده است) بهترین منبعی که ساده و قابل فهم است و نیازی به معلم ندارد.
      • کتاب شیمی آلی موریسون و بوید جلد اول بخش­های مربوط به آلکان، آلکن و آلکین
      • کتاب شیمی آلی دکتر سیدی انتشارات فاطمی
  • شیمی فیزیک، شیمی تجزیه و شیمی معدنی از دیگر موضوعاتی هستند که در کتاب­های دبیرستان با مفاهیم اولیه آنها آشنا می­شوید و در دوره­ی تابستانه تدریس می­شوند. راه بسیار جالبی برای یادگیری این دروس وجود دارد. شما به یک دانشجوی سال دوم یا سوم رشته­ی شیمی محض یا کاربردی مراجعه می­کنید (به لطف دانشگاه آزاد در تمام شهرها این دانشجویان وجود دارند) و بهترین و ساده­ترین منبع در دسترس را از او می­گیرید که همان جزوه­ی دانشگاهی است! پس از مطالعه و یکی دو بار رفع اشکال شما به مفاهیم این دروس مسلط شده­اید که برای شروع دوره­ی تابستانه کافی می­باشد. دقت کنید که قبل از اعلام نتایج مرحله اول اصلا سراغ این موضوع نروید.
  • اگر قبلا تعداد قابل توجهی تست را پاسخ داده­اید (حدود ۳۰۰ تست برای هر بخش کتاب درسی) از این به بعد وقت کمتری برای جواب دادن به تست­های موضوعی تلف کنید و بیشتر به دنبال المپیادهای آزمایشی بگردید. این المپیادها را می­توانید از مدرسه یا اداره­های آموزش و پرورشی که در سالهای قبل دوره­ی آمادگی المپیاد شیمی داشته­اند بگیرید. در اینجا نیز المپیادهای آزمایشی تالیفی مدیران سایت قرار داده می­شود. در پاسخ دهی به المپیادهای آزمایشی حتما عامل زمان را در نظر بگیرید چون همان طور که حتما شنیده­اید که از آزمون سال ۸۷ زمان المپیاد شیمی به طرز وحشتناکی کاهش پیدا کرد و این آزمون شبیه مسابقه­ی دو ماراتن در ۳ دقیقه شده است!!!
.:. بیشتر بخوان .:.
منابع مرحله دوم المپیادهای علمی سال 1403 اعلام شد

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.