🔹 مقدمه

در چند سال اخیر تعداد و کیفیت دانش‌آموزانی که به المپیادهای مختلف علاقه دارند، بسیار متغیر بوده است. از ابتدای تاسیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با یک سیر صعودی و ملایم، علاقه به المپیادها بیشتر می‌شد و در اواخر دهه‌ی هشتاد، جامعه‌ی المپیادی‌های هر سال به عدد بسیار بالای ۱۵۰ هزار نفر رسید. پس از تغییرات در سمپاد و ادغام باشگاه، این روند صعودی از بین رفت و در برخی سال‌ها به تناوب کم و زیاد شد تا سال ۱۳۹۶ که مجموعاً کمتر از ۸۰ هزار نفر/رشته (آمار غیر رسمی) در المپیادهای مختلف شرکت داشتند.

اما در همه‌ی این سال‌ها، عدد شرکت‌کنندگان، بسیار بیشتر از بچه‌هایی بود که به طور جدی برای هر رشته آماده می‌شدند. نگاه به درصد نمرات و کف قبولی مرحله‌ی اول [اطلاعات کامل] نشان می‌دهد که بچه‌های جدی حدود نیمی از قبول شدگان مرحله‌ی اول هستند. در این بین با تغییر علاقه‌های دانش‌آموزی، بر مخاطبین عمومی و اصلی رشته‌های شیمی و زیست و سلول‌های بنیادی اضافه شد و در کنار آن، مخاطبین رشته‌های ریاضی و فیزیک بسیار کاهش یافت. رشته‌های نجوم و کامپیوتر و ادبی هم که از ابتدا مخاطب خاص و علاقه‌مند داشت، با کاهش نسبی مواجه شدند. برای اینکه آمار حدودی به دست‌تان بیاید، بدانید که در دو سال گذشته تلاش‌گران اصلی رشته‌های ریاضی، شیمی و زیست حدود ۱۰۰۰ نفر بوده در حالی که در رشته‌های کامپیوتر و نجوم این عدد شاید کمتر از ۲۰۰ نفر است. اما در هر یک از این رشته‌ها، بیش از ۱۰ برابر این تعداد شرکت‌کننده (گه‌گاه نام سیاهی لشگر به آن‌ها داده می‌شود) وجود دارد که برای داغ کردن رقابت و افزایش دانشِ جامعه‌ی دانش‌آموزی مفید هستند.

🔹 هدف از المپیاد آزمایشی

جمله‌ای که بیشترین تکرار را در مسیر المپیادِ دانش‌آموزان دارد این است که "المپیاد کنکور نیست!" از همین جمله، ده‌ها نتیجه در بخش‌های مختلف المپیادی شدن می‌توان گرفت. یکی از آن‌ها تفاوت المپیادهای آزمایشی با کنکورهای آزمایشی است. در کنکورهای آزمایشی، شما سرعت و دقت خود را می‌سنجید و از بین ده‌ها مطلب تکراری به سوالات مختلف پاسخ می‌دهید. در اینجا رقابت اصلی بین شما و دیگر دانش‌آموزانی است که همگی تقریباً در یک سطح هستید و برای ورود به دانشگاه رقابت می‌کنید. خلاقیت کمترین تاثیر را در موفقیت شما در کنکور دارد، اما در المپیادهای آزمایشی فرض بر این است که شما تعداد خوبی از سوالات گوناگون را حل کرده‌اید و روش‌های پرورش ذهن آشنا شده‌اید، و الآن مغزتان تشنه و آماده است که با جدیدها آشنا شود و خود را به چالش بکشد. مسایلی که علاوه بر تحلیل و مطالعه، کم و بیش به خلاقیت نیاز دارند و ممکن است هر آدمی در لحظه این خلاقیت را داشته باشد یا نه! بنابراین رقیب اصلی در جلسه‌ی شبیه‌ساز المپیاد، خودتان هستید.

.:. بیشتر بخوان .:.
کتاب المپیادهای شیمی کمبریج انتشارات گچ

علاوه بر این، رقابتی حدودی بین دانش‌پژوهان جریان دارد تا جایگاه خود را نسبت به دیگر رقبا بسنجند. اینجاست که نه تنها تعداد نفرات شرکت‌کننده، بلکه کیفیت آن‌ها اهمیت فراوانی دارد و به قولی "یکی مرد جنگی به از صد هزار"

🔹 و اما آیریسک

در سال ۸۶ که آیریسک برگزاری المپیادهای آزمایشی را آغاز کرد، هر دو هدف را در شیبه‌سازها در نظر گرفت. اول انتخاب جامعه‌ای با کیفیت و دوم جذب حداکثر دانش‌آموزان علاقه‌مند به المپیاد. بسترهای گوناگون را به کمک گرفتیم تا اعلام کنیم که در یازده سال گذشته بیش از ۷۰ درصد مدال آوران در آزمون‌های آیریسک شرکت کرده‌اند. اگرچه هنوز در حال گسترش و شناسایی بچه‌های مستعد هستیم، اما رتبه‌ی یک برگزاری المپیاد آزمایشی به آیریسک اختصاص دارد و از بچه‌های مدال‌آور قدیم و جدید، طراحان المپیادهای آزمایشی و اعضای جوان کمیته‌های علمی، همگی قبل از آوردگاه کشوری و جهانی، خود را در آیریسک ارزیابی کرده‌اند.

برای مشاهده‌ی لیست مدارسی که دانش‌آموزان آن‌ها همراه ما هستند، اینجا [+] را دنبال کنید و اگر اسم مدرسه‌ای جا مانده، اطلاع دهید که به این مجموعه اضافه شود.

🥇  پی‌نوشتِ با جایزه: لیست مدارس مدال‌آور المپیاد را دیده‌اید!؟ پیدا کنید دانش‌آموزان چند تا از این مراکز در آزمون‌های آیریسک نیستند!؟

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.