سه شنبه ۳ بهمن آزمون مرحله اول المپیاد کامپیوتر سال ۱۳۹۶ برگزار شد؛ آزمون شامل ۳۰ سوال بود و شرکت کنندگان ۳ ساعت برای پاسخ‌دادن به این سوالات زمان داشتند. سبک سوالات همانند سال‌های قبل بود و تقریباً همه‌ی موضوعات پوشش داده شده بود.
مثل هر سال بخش زیادی از سوالات با ترکیبیات شمارشی حل می‌شد که می‌توانست نمره قبولی آزمون رو به همراه داشته باشد. همچنین سوالاتی بود که صرفا با تفکر منطقی و کمی دقت (و گاهی خلاقیت) قابل حل بودند نیز بخش قابل توجهی از آزمون را تشکیل می‌دادند.
اما نکته‌ی جالب این آزمون زیاد شدن شمار سوالاتی از مبحث داینامیک بود. امسال شاهد سوالات داینامیک بیشتری نسبت به سال های پیش بودیم (حدود ۵ سوال). مبحثی که در آزمون‌های آزمایشی و همچنین کلاس‌های جمع‌بندی مرحله یک آیریسک بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. منظور از داینامیک، تیپ سوالاتی‌ست که شبیه به سوالات dynamic programming در برنامه‌نویسی‌اند. اغلب این سوالات در مرحله اول با نوشتن یک تابع بازگشتی و کشیدن جدول برای آن یا کشیدن یک جدول و پیدا کردن نحوه‌ی به دست آمدن هر خانه از جدول از روی خانه‌های دیگر حل می‌شوند.
باز نکته‌ی دیگر اضافه‌شدن مبحث نظریه‌اعداد در مرحله ۱ امسال است که این مبحث نیز با ۳ سوال در آزمون آزمایشی دوم به طور کلی پوشانده‌شده بود و دوره‌ی تابستانی آیریسک نیز ۸ جلسه به نظریه اعداد اختصاص داده شده بود! ما هم از این پیش‌بینی بسیار متعجب و خوشحال هستیم.

 

موضوع تعداد سوال درصد از کل
شمارش ۱۰ ۳۳.۳
داینامیک ۵ ۱۶.۵
هوش و معما ۵ ۱۶.۵
نظریه اعداد ۳ ۱۰
احتمال و امید ریاضی ۲ ۶.۷
گراف ۱ ۳.۳
الگوریتم ۱ ۳.۳
استقرا ۱ ۳.۳
جبر ۱ ۳.۳
لانه کبوتری ۱ ۳.۳
مجموع ۳۰ ۱۰۰
.:. بیشتر بخوان .:.
مقایسه‌ی استانها در المپیاد ریاضی 1402


بیشتر سوالات به گونه‌ای بودند که به دست آوردن و اثبات جواب به راحتی و در همان زمان آزمون امکان‌پذیر بود و نیازی به نوشتن تعداد زیادی حالت و مطمئن‌شدن از جواب نبود. این به شرکت‌کنندگان کمک بسیاری می‌کرد که تا حدی به جواب‌های خود مطمئن باشند و در ادامه‌ی آزمون با خیال آسوده‌تری روی سوالات تمرکز کنند.

به طور کلی سطح آزمون کمی از سال پیش ساده‌تر بود ولی چون در سال‌های گذشته، اکثر شرکت‌کنندگان سال سوم دبیرستان، سه سال المپیاد خوانده بودند ولی امسال، اکثر شرکت‌کنندگان سال یازدهم، تنها و حداکثر دو سال المپیاد خوانده‌اند و در مجموع می‌توان گفت جمعی از شرکت‌کنندگان امسال ضعیف‌تر از سال گذشته هستند. (البته دور از جان شما 🙂 ) و پیش‌بینی کف، همانند سال‌های گذشته ممکن نیست. بلکه با توجه به عوض‌شدن سیستم آموزشی، ممکن است حتی نمره کف قبولی به مقدار قابل ملاحظه‌ای جابه‌جا شود.

امیررضا پوراخوان

با تشکر از علی توسلی

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.